Dobre perspektywy dla UE
Większość Europejczyków pozytywnie ocenia sytuację gospodarczą i z optymizmem patrzy w przyszłość. Według nowego badania Eurobarometr, zaufanie do UE rośnie, a poparcie dla unii gospodarczej i walutowej jest najwyższe w historii. Nie zmieniły się natomiast źródła poczucia zagrożenia – największe obawy Europejczyków związane są z migracją i terroryzmem.
Coraz więcej obywateli ma poczucie, że odnieśli korzyści z najważniejszych strategii politycznych Unii, a dwie trzecie Europejczyków opowiada się za silną UE w obszarze wymiany handlowej. Ponadto większość Europejczyków pozytywnie postrzega UE, zaś odsetek osób, które mają poczucie, że ich głos się liczy, jest najwyższy od 2004 r.
Standardowe badanie Eurobarometr z wiosny 2018 r. (EB 89) przeprowadzono w formie bezpośrednich wywiadów w dniach od 17 do 28 marca 2018 r. W badaniu wzięło udział 33 130 osób ze wszystkich państw członkowskich UE i z krajów kandydujących.
—————————————————–
Wspólny rynek – wspólne standardy
Nowa wspólna metodykę porównywania jakości produktów spożywczych w całej UE ma pomóc w likwidacji tego problemu. Komisja Europejska zaproponowała rozwiązania po skargach niektórych krajów członkowskich UE.
Wspólne Centrum Badawcze (JRC) – służba Komisji Europejskiej do spraw nauki i wiedzy – opracowało wspólną metodykę, która pozwoli krajowym organom ochrony konsumentów przeprowadzać badania porównujące skład i właściwości produktów spożywczych sprzedawanych w podobnych opakowaniach w całej Unii. Ten krok jest uzupełnieniem działań już podjętych przez Komisję po orędziu o stanie Unii wygłoszonym przez przewodniczącego Jean-Claude’a Junckera.
Forum Wysokiego Szczebla do spraw Poprawy Funkcjonowania Łańcucha Dostaw Żywności, któremu Komisja powierzyła zadanie zajęcia się kwestią podwójnej jakości żywności, upoważniło Wspólne Centrum Badawcze do opracowania stosownej metodyki w czerwcu 2017 r.
Metodyka ta uzupełnia działania ogłoszone w ramach inicjatywy Komisji 'Nowa oferta dla konsumentów”, której celem jest:
doprecyzowanie i wzmocnienie praw konsumentów, w tym zakazanie praktyk dotyczących stosowania podwójnych norm jakości, które wprowadzają konsumentów w błąd;
nadanie właściwym podmiotom uprawnień do wnoszenia powództwa przedstawicielskiego w imieniu konsumentów;
wprowadzenie większych uprawnień dla organów ochrony konsumentów państw członkowskich do nakładania sankcji.