Brexit – firmy gotowe na każdy scenariusz
Wzrasta ryzyko, że do 30 marca br. nie uda się doprowadzić o zawarcia porozumienia z Wielką Brytanią w sprawie tzw. brexitu. To scenariusz, który może zagrozić europejskim firmom działającym na brytyjskim rynku. Dlatego Komisja Europejska uruchomiła adresowaną do przedsiębiorstw kampanią informacyjną dotyczącą ceł i podatków pośrednich takich jak VAT w sytuacji, gdy Zjednoczone Królestwo przestanie być członkiem UE.
Zainaugurowana kampania informacyjna wpisuje się w prowadzone przez Komisję działania przygotowawcze na wypadek wyjścia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej bez porozumienia, w odpowiedzi na zawarty w konkluzjach Rady Europejskiej (art. 50) z grudnia 2018 r. apel o przyspieszenie prac przygotowawczych na każdy scenariusz.
Kampania ta powinna ułatwić informowanie przedsiębiorstw, które chcą prowadzić handel ze Zjednoczonym Królestwem po 30 marca, o działaniach, jakie należy podjąć, by konsekwencje zmian były możliwie jak najłagodniejsze. Przygotowanie się do tego, że Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim, jest sprawą najwyższej wagi, jeśli chcemy uniknąć poważnych zakłóceń w działalności unijnych przedsiębiorstw.
Rozpoczęta kampania ma na celu zwiększenie świadomości w społeczności unijnych przedsiębiorców, w szczególności wśród MŚP.
Przedsiębiorstwom udostępniono szereg materiałów, w tym prostą listę kontrolną składającą się z 5 punktów, która pozwala zorientować się, jakie działania należy podjąć. Materiały opublikowane w ramach kampanii są dostępne we wszystkich językach UE.