Dzięki uczestnictwu w programie Erasmus+ studenci odnoszą większe sukcesy w życiu osobistym i zawodowym, a uczelnie podnoszą swoje zdolności innowacyjne – wynika z dwóch niezależnych badań opublikowanych przez Komisję Europejską.
W ramach szeroko zakrojonych badań, opartych na informacjach zwrotnych od około 77 tys. studentów i pracowników oraz od ponad 500 organizacji, zmierzono i przeanalizowano wpływ programu Erasmus+ na jego głównych beneficjentów.
Erasmus+ pomaga studentom szybciej zdecydować o ich upragnionej ścieżce zawodowej i znaleźć pracę
Ponad 70 proc. studentów, którzy uczestniczyli w programie Erasmus+, twierdzi, że lepiej rozumie, co chce robić w przyszłości po powrocie z zagranicy. Doświadczenie zebrane przez nich za granicą umożliwia im dostosowanie kierunku studiów, tak aby móc lepiej spełniać swoje ambicje. Badanie wpływu na szkolnictwo wyższe pokazuje, że 80 proc. osób znalazło zatrudnienie w ciągu trzech miesięcy od ukończenia uczelni, natomiast 72 proc. twierdzi, że ich doświadczenie za granicą pomogło im w znalezieniu pierwszej pracy. Dziewięciu na dziesięciu absolwentów programu Erasmus+ twierdzi, że w swojej codziennej pracy korzystają z umiejętności i doświadczeń nabytych za granicą. Erasmus+ pomaga rozwiązać problem niedopasowania umiejętności, gdyż koncentruje się na miękkich i interdyscyplinarnych umiejętnościach, jakich potrzebują firmy zajmujące się rozwojem.
• Erasmus+ zwiększa poczucie przynależności do Europy
Ponad 90 proc. studentów uczestniczących w programie Erasmus+ rozwija swoją zdolność współpracy z ludźmi wywodzącymi się z różnych kultur i czuje, że ma europejską tożsamość. Największy wpływ program ma na tych studentów, którzy przed udziałem w programie nie byli do końca przekonani do UE, a także na studentów, którzy w trakcie programu mieszkali w bardziej kulturowo zróżnicowanym kraju. Wśród wszystkich studentów uczestniczących w Erasmusie+ to studenci z Europy Wschodniej utożsamiają się najmocniej z UE.
• Erasmus+ wspiera transformację cyfrową i włączenie społeczne
Dzięki projektom współpracy realizowanym w ramach programu Erasmus+ większość uczelni uczestniczących w programie jest lepiej przygotowana do transformacji cyfrowej. Stosowanie nowych technologii oraz innowacyjnych metod nauczania i nauki przyczynia się do zacieśnienia współpracy międzynarodowej uczelni i zwiększenia ich potencjału w zakresie innowacji. Nauczyciele akademiccy, którzy skorzystali z programu Erasmus+, są bardziej otwarci na angażowanie pracowników z przedsiębiorstw na potrzeby swoich kursów niż inni nauczyciele niekorzystający z mobilności: około 60 proc. w stosunku do 40 proc.
Z badań wynika ponadto, że studenci, którzy wzięli udział w programie Erasmus+, są bardziej zadowoleni ze swojej pracy niż osoby, które nie wyjechały za granicę. Ich praca ma charakter bardziej międzynarodowy. Mają oni prawie dwukrotnie większe szanse na pracę za granicą. Erasmus+ wspiera również przedsiębiorczość. Jeden na cztery projekty współpracy przyczynił się do kształcenia w zakresie przedsiębiorczości i wzmocnienia przedsiębiorczości. Jedna trzecia projektów przyczyniła się do powstania firm typu spin-off i start-up.