Nauczyciel filarem europejskiego obszaru edukacji
Komisja Europejska opublikowała, równolegle do odbywającego się drugiego Europejskiego Szczytu Edukacji, Monitor Kształcenia i Szkolenia z 2019 r. W tegorocznym wydaniu przeanalizowano sposób, w jaki kształcenie i szkolenie ewoluują w UE i jej państwach członkowskich. Monitor z 2019 r. pokazuje postępy w realizacji ważnych unijnych celów w zakresie kształcenia i szkolenia.
Komisja wspiera państwa członkowskie w reformowaniu i udoskonalaniu systemów kształcenia poprzez współpracę polityczną, analizę porównawczą i programy finansowania takie jak Erasmus+. Monitor – wydawana co roku ważna publikacja UE na temat edukacji – stanowi integralną część tego wsparcia. Przedstawia szeroki wachlarz środków z zakresu polityki i propaguje dialog, pomagając tym samym państwom członkowskim w porównywaniu i doskonaleniu swoich systemów oświaty.
Głównym tematem tegorocznego wydania monitora są nauczyciele. Zawarto w nim analizę wyników międzynarodowego badania na temat nauczycieli przeprowadzonego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (link is external). W tym najnowszym międzynarodowym badaniu na temat nauczycieli i nauczania podkreślono potrzebę szkoleń dla nauczycieli, aby lepiej mogli sobie radzić z palącymi kwestiami, takimi jak korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych, nauczanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i nauczanie w klasach wielokulturowych. Z myślą o tym problemie w monitorze zaleca się zapewnienie odpowiedniej liczby nauczycieli w systemie edukacji, we wszystkich przedmiotach, na obszarach wiejskich i miejskich. Jednocześnie podkreśla się potrzebę zwiększenia działań politycznych na rzecz przyciągnięcia najlepszych kandydatów na nauczycieli, przy zagwarantowaniu, że będą oni odpowiednio wyszkoleni i zmotywowani do pozostania w zawodzie.
Jeśli chodzi o inwestycje w oświatę, z najnowszych danych monitora wynika, że wydatki publiczne na edukację w UE utrzymują się zasadniczo na stabilnym unijnym poziomie. Państwa członkowskie nadal jednak inwestują w edukację mniej niż przed kryzysem gospodarczym w latach 2007–2008.
Najnowsze wydanie monitora pokazuje, że państwa członkowskie już niemal osiągnęły cel, jakim jest ograniczenie zjawiska przedwczesnego kończenia nauki. Mimo że odsetek uczniów przedwcześnie kończących naukę spadł z 14,2 proc. w 2009 r. do 10,6 proc. w 2018 r., od 2016 r. odnotowuje się spowolnienie. Odsetek młodych ludzi posiadających dyplom ukończenia studiów wyższych wzrósł z 32,3 proc. w 2009 r. do 40,7 proc. w 2018 r. Monitor pokazuje również, że wyższy poziom wykształcenia idzie w parze z wyższymi wskaźnikami zatrudnienia niedawnych absolwentów uczelni oraz z większym uczestnictwem w kształceniu dorosłych.