Unijna polityka konkurencji
Obywatele UE popierają wspólnotową politykę konkurencji obejmującą małe i średnie firmy – wynika z najnowszego badania Eurobarometr. Szczególnie doceniają takie efekty jak lepsze ceny i większy wybór.
Znacząca większość obywateli i MŚP uczestniczących w badaniu zdecydowanie popiera szereg środków dalszej poprawy konkurencji. Uważają oni, że konkurencja jest kluczowa, aby zapobiec nadużywaniu władzy rynkowej przez podmioty z różnych sektorów (87 proc. obywateli i MŚP) oraz zwalczać kartele (84 proc. obywateli i MŚP). 76 proc. obywateli i 73 proc. MŚP uważa, że należy powstrzymywać fuzje i przejęcia, które ograniczałyby konkurencję. Europejczycy uważają za istotne także odejście od przyznawania korzyści konkurentom dotowanym przez rządy państw spoza UE (70 proc. obywateli i 74 proc. MŚP) oraz przez rządy UE (69 proc. obywateli i 73 proc. MŚP).
Większość respondentów uznaje kluczową rolę polityki konkurencji i jej egzekwowania w podejmowaniu kolejnych wyzwań.
Ponad 50 proc. obywateli (54 proc.) doświadczyło problemów wynikających z braku konkurencji, takich jak wyższe ceny, mniejszy wybór lub niższa jakość.
W Europie obywatele i MŚP na bieżąco śledzą wiadomości o egzekwowaniu prawa konkurencji, głównie za pośrednictwem prasy (w tym internetowej) (52 proc. obywateli i 51 proc. MŚP) i telewizji (48 proc. obywateli i 41 proc. MŚP). Media społecznościowe stają się jednak coraz istotniejszym źródłem informacji na ten temat dla obywateli (wzrost z 24 proc. w 2019 r. do 39 proc. w 2022 r.) i dla MŚP (37 proc. w 2022 r.).
Szczegóły dotyczące raportu na stronie internetowej Komisji Europejskiej Przedstawicielstwa w Polsce.