'Dobre praktyki 'w czasie koronawirusa
Komisja Europejska z zadowoleniem przyjęła wykaz 'dobrych praktyk’ uzgodniony przez sektor finansowy oraz organizacje konsumenckie i biznesowe, mający pomóc w złagodzeniu skutków pandemii koronawirusa. W dokumencie tym przedstawiono konkretne przykłady, w jaki sposób kredytodawcy i ubezpieczyciele mogą wspierać obywateli i przedsiębiorstwa w trakcie kryzysu wywołanego przez pandemię.
Opublikowane 'dobre praktyki’ obejmują takie kwestie jak:
moratoria dotyczące płatności w odniesieniu do kredytów konsumenckich i dla przedsiębiorstw oraz składek ubezpieczeniowych: środki te mogą pomóc osobom borykającym się z trudnościami finansowymi poprzez odroczenie płatności;
zwiększenie bezpieczeństwa płatności bezgotówkowych, przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości zapłaty gotówką tym osobom, które sobie tego życzą;
zapewnienie dostępności kredytów służących złagodzeniu skutków pandemii, które mają być udzielane szybko i przy zastosowaniu uczciwych opłat i stóp procentowych;
możliwie jak najszybsze rozpatrywanie i wypłacanie uzasadnionych roszczeń ubezpieczeniowych.
Opublikowane 'dobre praktyki’ stanowią rezultat dyskusji prowadzonych w trakcie dwóch zorganizowanych przez Komisję spotkań, w których wzięli udział przedstawiciele konsumentów i biznesu, europejskich banków i innych kredytodawców oraz sektora ubezpieczeń. Dyskusje te stanowiły część szerzej zakrojonych starań Komisji o zwiększenie kredytowania gospodarki realnej, obejmujących np. przyjęty w kwietniu pakiet bankowy. Komisja zorganizuje we wrześniu kolejne spotkanie w celu podsumowania postępów oraz będzie kontynuować dialog z zainteresowanymi stronami w celu wsparcia akcji kredytowej w okresie odbudowy. Wszystkie zainteresowane strony zachęca się do stosowania opublikowanych dziś praktyk.
Źródło ec.europa.eu