back to top
1.6 C
Ostrołęka
niedziela, 24 listopada 2024 r.

Wiadomości Europejskie

REKLAMA

Europejski Dzień Języków – jak zachęcić dzieci do nauki języków?

26 września odbywa się Europejski Dzień Języków, święto ustanowione przez Radę Europy w celu zachęcania do nauki języków obcych. Choć edukacja językowa dorosłych często wiąże się z silną motywacją, to jednak efektywniejsza jest ta rozpoczęta w znacznie wcześniejszym wieku. Kiedy i jak zacząć uczyć dzieci języków?

REKLAMA
Fotograf ślubny Malwina Łuba

Naukowcy sprawdzili, kiedy zacząć naukę języków
Zespół naukowców z Harvard University, Massachusetts Institute of Technology oraz Boston College przeprowadził jedno z największych badań lingwistycznych, obejmujące 700 000 respondentów. Jego celem było poznanie korelacji pomiędzy poziomem znajomości języka angielskiego a wiekiem. Pokazało ono, że rozpoczęcie nauki nowego języka przed 10 rokiem życia daje uczniowi największą szansę na osiągnięcie biegłości podobnej do poziomu native speakera.

Zdolność uczenia się języków spada z wiekiem ze względu na 3 główne powody: zmian społecznych, integracji z językiem ojczystym i ciągłego rozwoju mózgu. Koniec szkoły i rozpoczęcie pracy wiążą się często z wieloma innymi obowiązkami oraz brakiem czasu na naukę. Poza tym opanowanie języka ojczystego i jego reguł może zakłócić zdolność do przyswojenia drugiego. Wreszcie, zmiany w mózgu, które zachodzą w latach nastoletnich mogą utrudniać naukę.

  • Warto podkreślić tutaj wyjątkowe zdolności najmłodszych uczniów. W wieku 3-5 lat dzieci są w stanie opanować nowe słowa w dwóch różnych językach w niesamowicie szybkim tempie. Dodatkowo, to właśnie na tym etapie dzieci mają ogromne możliwości nauczenia się poprawnej wymowy i intonacji oraz opanowania wszystkich dźwięków, charakterystycznych dla danego języka obcego. Im później rozpoczęta nauka, tym bardziej usztywniony aparat mowy i mniejsza szansa na fonetyczne mistrzostwo – tłumaczy Tonia Bochińska ze szkoły języka angielskiego dla dzieci i młodzieży Early Stage.
    Pedagogika zabawy

Dzieciństwo to przede wszystkim czas beztroski, dlatego jeśli wplata się do niego trochę przydatnej nauki, warto sprawić, by i ona stanowiła radosny element planu dnia dziecka.

Przedszkolaki doskonale radzą sobie z nauką nowych słówek i prostych zwrotów, zwłaszcza jeśli odbywa się ona przez zabawę. Podczas zajęć powinno być więc dużo rymowanek, piosenek, tańca, prac plastycznych, które są ich żywiołem, a zarazem przyjaznym sposobem na przyswajanie języka obcego. Plastyczne i wręcz stworzone do nauki chłonne umysły dzieci, dzięki wykorzystaniu pedagogiki zabawy, są w stanie przyswoić ogromne ilości materiału w zupełnie 'bezwysiłkowy’’ sposób.

Istotna jest również rola rodzica, który nie musi być biegły w języku, którego uczy się jego dziecko, aby być dla niego wsparciem. Rodzic nie powinien także wchodzić w rolę nauczyciela i przykładowo tłumaczyć reguł gramatycznych. Jeśli dziecko czasem pisze czy mówi niepoprawnie, to być może jest to naturalny proces uczenia, w którym normalne jest popełnianie błędów zanim zasada zostanie przyswojona. To, co w takiej sytuacji powinien zrobić, to przekazać tę informację nauczycielowi .

Ważnym zadaniem rodzica jest bowiem wiara w możliwości swojej pociechy. To już w domu buduje się w dziecku odpowiednie podejście do nauki jako własnego rozwoju, a nie przymusu nastawionego na osiąganie szybkich i spektakularnych sukcesów czy rywalizację. Dobrze jest także pytać się dziecka o interesujące momenty podczas lekcji czy o to, czego ciekawego się w jej trakcie nauczyło – dzięki temu łączy się naukę języka z miłymi wspomnieniami i zakotwicza w przekonanie, że jest ona pozytywnym doświadczeniem. 

Czytaj więcej

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Serwis radiooko.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez internautów, gdyż należą one do osób, które je zamieściły.

REKLAMA

Ostatnie wiadomości

SPORT

POLITYKA

0
Będziemy wdzięczni za wasze przemyślenia, prosimy o komentarzex