880 mln euro na polską kolej
W ramach polityki spójności Komisja Europejska przyjęła dwa projekty dotyczące ulepszenia polskiej sieci kolejowej, zwiększenia jej przepustowości oraz zagwarantowania szybkich i bezpiecznych przewozów. Pierwszy projekt obejmuje modernizację korytarza kolejowego między Śląskiem a Łódzkiem, drugi – zakup taboru przystosowanego do przewozu kontenerów.
Realizacja obu projektów, mających promować kolej jako czysty i ekologiczny środek transportu w Polsce, powinna zakończyć się do stycznia 2023 r.
Finansowane przez UE prace będą polegały na modernizacji części korytarza kolejowego o długości 214,5 km na odcinku Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice, między województwem śląskim a łódzkim, w ramach transeuropejskiej sieci transportowej. Poprawi to jakość usług w zakresie przewozów towarowych i pasażerskich, przy czym zwiększy się bezpieczeństwo, a osoby o ograniczonej sprawności ruchowej będą mieć łatwiejszy dostęp do infrastruktury kolejowej.
Zakres projektu obejmuje wymianę nawierzchni torowej i wzmocnienie podtorza, a także modernizację lub budowę mostów i wiaduktów. W sumie, dzięki tej unijnej inwestycji skrócony zostanie czas przewozu towarów o 37 minut i o prawie pół godziny czas międzyregionalnego przewozu osób.
Środki te pomogą sfinansować zakup ponad 930 wagonów platform przeznaczonych do przewozu kontenerów koleją. Wagony te będą obsługiwać 91 połączeń kolejowych między terminalami morskimi i lądowymi na całym terytorium Polski.
Celem jest przeniesienie przewozu towarów z dróg na tory kolejowe, co ma służyć ograniczeniu emisji dwutlenku węgla i zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach poprzez zmniejszenie liczby jeżdżących po nich ciężarówek.