Handel przynosi korzyści
Niższe ceny, większy wybór towarów i ich lepsza jakość, tworzenie nowych miejsc pracy – to korzyści, jakie Europejczycy doceniają w prowadzonej przez wspólnotę polityce handlowej. Wyniki specjalnego badania Eurobarometru opublikowanego przez Komisję Europejską pokazują, że 60 proc. obywateli UE ma poczucie, że osobiście czerpie korzyści z handlu międzynarodowego.
Oznacza to wzrost o 16 punktów procentowych w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego 10 lat temu. Badanie wykazało również, że 71 proc. respondentów uważa, że UE jest bardziej skuteczna w obronie interesów handlowych swoich krajów członkowskich niż państwa działające w pojedynkę.
Wyniki ankiety potwierdzają zatem spójność priorytetów określonych przez obywateli UE z priorytetami unijnej strategii 'Handel z korzyścią dla wszystkich”, która jest realizowana przez ostatnie pięć lat. W tym okresie w UE weszło w życie 16 nowych umów handlowych, w tym ważne umowy z Kanadą i Japonią. Handel międzynarodowy wspiera obecnie 36 mln miejsc pracy w UE, czyli o 5 mln więcej niż w 2014 r. Położono większy nacisk na przejrzystość i zrównoważony rozwój, a ochrona środowiska i prawa pracownicze stały się podstawą polityki handlowej UE. Jednostronne środki protekcjonistyczne zwiększyły potrzebę podejmowania przez UE zdecydowanych działań i obrony Europejczyków przed nieuczciwymi i nielegalnymi środkami handlowymi. Obecnie obowiązuje ponad 130 unijnych środków ochrony handlu, które pomagają chronić 343 000 europejskich miejsc pracy.
Dane przedstawione w sprawozdaniu będą również stanowić ważną podstawę dla określenia celów i praktyk w zakresie polityki handlowej w nadchodzących latach.