Prawa pasażerów w czasie pandemii
Starając się złagodzić skutki ekonomiczne pandemii COVID-19 Komisja Europejska opublikowała wytyczne dotyczące spójnego stosowania praw pasażerów w UE na terenie wspólnoty. Broniąc się przed rozprzestrzenianiem koronawirusa rządy krajowe wprowadziły ograniczenia przemieszczania się oraz kontrole graniczne, co skutkuje zawieszeniem normalnego ruchu pasażerskiego.
Wytyczne te pomogą pasażerom, przemysłowi i władzom krajowym aby poradzić sobie z ograniczeniami podróży pasażerów nałożonymi przez rządy krajowe i efektami jakie mają one dla usług transportowych w całej UE. Wprowadzając klarowność oczekuje się, że wytyczne pomogą również obniżyć koszty dla sektora transportu, który poważnie ucierpiał w wyniku wybuchu epidemii. Wytyczne obejmują obowiązki przewoźników, a także prawa pasażerów podróżujących samolotem, koleją, statkiem lub autobusem/autokarem, drogą morską i śródlądową.
Jeśli pasażerom grozi na przykład odwołanie podróży, mogą wybrać między zwrotem kosztu biletu lub zmianą planu podróży, aby dotrzeć do miejsca docelowego na późniejszym etapie. Jednocześnie wytyczne wyjaśniają, że obecne okoliczności są 'nadzwyczajne’, w związku z czym nie można powoływać się na niektóre prawa – takie jak odszkodowanie w przypadku odwołania lotu w terminie krótszym niż dwa tygodnie od daty wylotu.