Reklamy polityczne bez wątpliwości
Od 10 października obowiązują wytyczne dotyczące przejrzystości reklamy politycznej. Będą musiały być one wyraźnie oznaczone wraz z informacjami o tym, kto za nie zapłacił i ile oraz czy są skierowane do określonej grupy odbiorców.
Komisja Europejska opublikowała wytyczne wspierające skuteczne wdrożenie rozporządzenia w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej, które zacznie w pełni obowiązywać od 10 października.
Wytyczne te zawierają praktyczne wskazówki i szczegółowe wyjaśnienia mające na celu wsparcie podmiotów politycznych i dostawców usług reklamy politycznej w stosowaniu nowych przepisów. Na przykład oferują proste kroki, jak zidentyfikować reklamę polityczną i jak wywiązać się z obowiązków w zakresie należytej staranności. Mają one również na celu wspieranie organów państw członkowskich w pełnieniu ich funkcji nadzorczych.
Rozporządzenie w sprawie przejrzystości reklamy politycznej chroni zarówno wolność wypowiedzi, jak i wolność informacji, pomagając obywatelom w uznawaniu płatnej reklamy politycznej i odróżnianiu jej od innych treści, takich jak treści redakcyjne lub opinie polityczne wyrażane we własnym imieniu. Pomoże to chronić integralność procesów wyborczych i wesprze otwartą debatę demokratyczną.
W rozporządzeniu ustanowiono wspólne unijne normy przejrzystości w odniesieniu do reklamy politycznej zarówno w internecie, jak i poza nim. Od 10 października wszystkie reklamy polityczne będą musiały być wyraźnie oznaczone jako takie i towarzyszyć im będą podstawowe informacje o tym, kto za nie zapłacił i ile oraz czy są skierowane do określonej grupy odbiorców. Rozporządzenie nie zakazuje reklamy politycznej ani nie reguluje treści reklam politycznych. Dzięki ujawnianiu istotnych informacji na temat reklam politycznych nowe przepisy umożliwią obywatelom formułowanie własnych opinii na temat oglądanych treści i dokonywanie świadomych wyborów.