Europa konsumentów
70 proc. konsumentów uważa, że sprzedawcy detaliczni i usługodawcy przestrzegają praw konsumentów, zaś 61 proc. wierzy, że organizacje publiczne chronią ich prawa.
Z okazji Światowego Dnia Praw Konsumentów Komisja opublikowała tablicę wyników sytuacji konsumentów na 2025 r. Wynika z niej, że 68 proc. europejskich konsumentów ma zaufanie do bezpieczeństwa kupowanych produktów, a 70 proc. wierzy, że prawa konsumentów są przestrzegane przez przedsiębiorców. Dane zawarte w tablicy wyników wskazują też jednak, że nadal istnieją zagrożenia dla konsumentów internecie w postaci oszustw, fałszywych opinii i reklam wprowadzających w błąd.
KE podejmuje zdecydowane działania, aby eliminować wyzwania, z jakimi borykają się konsumenci w całej UE. Dzięki nowemu rozporządzeniu w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów konsumenci są obecnie lepiej chronieni przed niebezpiecznymi produktami w handlu tradycyjnym i internetowym. Aby ograniczyć ryzyko związane z towarami pochodzącymi od sprzedawców internetowych spoza UE i sprzedawanymi na platformach handlowych dopuszczających takich sprzedawców, na początku roku Komisja przyjęła komunikat w sprawie handlu elektronicznego. Komisja przygotowuje także akt o sprawiedliwości cyfrowej, aby zapewnić konsumentom lepszą ochronę przed szkodliwymi praktykami w internecie. Akt ten ma uzupełniać istniejący już unijny zbiór przepisów cyfrowych.