Meta pod lupą KE
KE poinformowała przedsiębiorstwo Meta, że według wstępnych ustaleń jego model reklamy 'pay or consent” (’zapłać lub wyraź zgodę”) jest niezgodny z aktem o rynkach cyfrowych (DMA)
Komisja stoi na wstępnym stanowisku, że model wymusza na użytkownikach zgodę na łączenie danych osobowych, nie oferując jednocześnie mniej spersonalizowanej, lecz równoważnej alternatywy dla mediów społecznościowych dostarczanych przez Meta.
Wiele platform internetowych przetwarza do celów reklamy dane osobowe użytkowników, którzy korzystają z ich usług i usług świadczonych przez osoby trzecie. Dzięki dominującej pozycji na rynkach cyfrowych strażnicy dostępu mogą narzucać warunki świadczenia usług dużej liczbie użytkowników, co umożliwia im gromadzenie ogromnych ilości danych osobowych. Zyskują w ten sposób potencjalną przewagę nad konkurencją, która nie ma dostępu do tak dużej ilości danych. To z kolei bardzo ogranicza możliwości w świadczeniu internetowych usług reklamowych i usług w zakresie serwisów społecznościowych.
Przekazanie wstępnych ustaleń Komisji do Meta jest równoznaczne z poinformowaniem przedsiębiorstwa, że jego działania naruszają przepisy aktu DMA. Więcej w temacie na stronie internetowej Komisji Europejskiej przedstawicielstwa w Polsce.