Wprowadzono kolejne usprawnienie obsługi klientów w ZUS. Część zaświadczeń, takich jak potwierdzenie niezalegania w opłacaniu składek, są co do zasady wydawane od ręki. Aby je otrzymać od niedawna nie trzeba jednak nawet składać pisemnego wniosku – wystarczy ustnie poinformować pracownika ZUS o sprawie, z która przyszliśmy do placówki.
W ubiegłym roku wydłużono czas pracy placówek ZUS, które są teraz otwarte w poniedziałki aż do godziny 18. Trwają też zaawansowane prace nad upraszczaniem wniosków i formularzy, które umożliwią klientom ZUS szybkie, łatwe i prawidłowe sporządzenie odpowiednich dokumentów. To jednak nie wszystko – od niedawna nie trzeba już wypełniać wniosków o wydanie niektórych zaświadczeń. Na podstawie naszych ustnych informacji pracownik ZUS sam naniesie dane w odpowiedniej aplikacji.
Mówi Piotr Olewiński, Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa mazowieckiego.
W odpowiedzi na ustną prośbę o wydanie zaświadczenia pracownik sam dopyta o szczegóły i wprowadzi je do systemu informatycznego. Wydrukuje także tzw. odpis wniosku, który wystarczy podpisać i jeżeli nie będzie przeciwwskazań do wystawienia zaświadczenia, to klient otrzyma je od ręki.
Omówiony tryb postępowania obowiązuje w przypadku wydawania 27 zaświadczeń. Dotyczą m.in. niezalegania w opłacaniu składek, zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, okresów pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a także wysokości pobieranego świadczeni