Kuratorium Oświaty w Warszawie wraz z Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim, NASK Państwowym Instytutem Badawczym, Komendą Stołeczną Policji, Urzędem Ochrony Danych Osobowych, Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli przygotowało program 'Reaguj i wspieraj. Koalicja na rzecz tworzenia bezpiecznego środowiska nauczania na odległość’. Kierowany jest on do rodziców i nauczycieli. Celem jest wsparcie dzieci i młodzieży w nauce w czasie zdalnej edukacji.
– Nauka zdalna jest wyzwaniem nie tylko dla uczniów, ale również dla nauczycieli i rodziców. Dzieci pozbawione kontaktu ze swoimi rówieśnikami w szkole przeniosły swoją aktywność do Internetu. Pedagodzy i opiekunowie powinni stworzyć dla nich bezpieczną wirtualną przestrzeń, która pozwoli im utrzymać relację z przyjaciółmi, ale również pomoże w nauce oraz pozwoli zapobiec zagrożeniom, które niesie ze sobą korzystanie z Internetu. – przekonuje Konstanty Radziwiłł, Wojewoda Mazowiecki.
– Proponowany cykl webinariów dla rodziców i nauczycieli wynika z uwag i wniosków, które zebraliśmy podczas monitoringu kształcenia na odległość w mazowieckich szkołach. Widzimy przede wszystkim potrzebę wsparcia potrzeb emocjonalnych i psychicznych dzieci oraz młodzieży. Od tego też zaczynamy nasze spotkania. Kolejne webinaria poświęcamy m.in. wspomaganiu w nauce, bezpieczeństwu w sieci, ochronie danych osobowych. – informuje Aurelia Michałowska, Mazowiecki Kurator Oświaty.
Program ma na celu wspomaganie dzieci i młodzieży w nauce na odległość poprzez przekazanie rodzicom i nauczycielom wiedzy i umiejętności przydatnych w organizacji bezpiecznego procesu zdalnej edukacji. Realizacja odbędzie się w cyklu webinarów w formie online w okresie styczeń – marzec 2021 r. Cykl spotkań będzie się składał z 3 webinarów dla rodziców oraz 3 dla nauczycieli i środowiska szkolnego/edukacyjnego prowadzonych przez ekspertów w danej dziedzinie. Spotkania online zostaną poprzedzone rozpoznaniem potrzeb adresatów, którego celem będzie zebranie pytań i zagadnień we wskazanym obszarze tematycznym. Pozwoli to na doprecyzowanie zakresu tematycznego oraz zbudowanie programu spotkań zgodnie z oczekiwaniami odbiorców. Webinary są zaplanowane na godzinę 18.00 dla rodziców oraz na godzinę 14.00 dla nauczycieli. Spotkania zostaną zrealizowane na kanale YouTube (wcześniej nagrane w uzgodnionym z ekspertami terminie). Rekrutacja oraz komunikacja organizacyjna z uczestnikami będzie się odbywać poprzez dyrektorów szkół.
Każdy zainteresowany będzie mógł też śledzić webinarium on – line. Podajemy link do najbliższego spotkania 21 stycznia o godz. 18.00 https://youtu.be/ohhXySQM4g8 (będzie on uaktywniony w terminie emisji).
Harmonogram spotkań
Webinary adresowane do rodziców (czas trwania ok. 40 min.)
1. Potrzeby psychiczne, społeczne i emocjonalne dzieci i młodzieży w okresie pandemii. 21.01.2021r. – godz.18.00
2. Sposoby wspomagania dzieci w nauce. Czas na naukę i relaks. Atrakcyjne narzędzia i materiały online. 11.02.2021r. – godz.18.00
3. Młodzi użytkownicy Internetu – wyzwania, bezpieczeństwo, ochrona wizerunku w sieci. Co wiemy, o czym nie wiemy , a czego się nie domyślamy czyli jak towarzyszyć dziecku w cyfrowym świecie? 25.02.2021r. – godz.18.00
Webinary adresowane do kadry pedagogicznej (czas trwania ok. 60 min.)
1. Uczeń bezpieczny w sieci – jak przeciwdziałać zagrożeniom online. Kiedy i jak reagować? 04.03.2021r. – godz.14.00
2. Bezpieczeństwo danych osobowych w okresie kształcenia na odległość. 11.03.2021r. – godz.14.00
3. Organizacja procesu wspomagania ucznia ze specjalnymi potrzebami w okresie pandemii. 25.03.2021r. – godz.14.00
W ramach projektu opracowany został poradnik, który będzie pomocą dla dyrektorów, nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów, które mogą wystąpić po powrocie ucznia z nauki zdalnej do klasy szkolnej pod redakcją dr Lidii Popek, konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie psychiatrii dzieci i młodzieży, dr Agnieszki Kałwy, konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie psychoterapii dzieci i młodzieży oraz dr Aleksandry Kühn-Dymeckiej, konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie psychologii klinicznej opracowały. Publikacja pomoże w rozpoznaniu niepokojących sygnałów, wysyłanych przez uczniów i będzie wsparciem w rozwiązywaniu potencjalnych trudności. Celem jest wyposażenie nauczycieli i opiekunów w narzędzie do trafnej diagnozy, tak aby zapewnić bezpieczeństwo dziecku.