Wszystkie szkoły na terenie województwa mazowieckiego prowadzą kształcenie na odległość. 24 kwietnia zajęcia dydaktyczne zakończy ponad 3,6 tys. uczniów z ostatnich klas liceów i techników z terenu rejonu ostrołęckiego, w tym ponad 1,1 tys. uczniów z Ostrołęki. We wszystkich szkołach z terenu delegatury ostrołęckiej odbyły się już rady klasyfikacyjne dotyczące uczniów klas maturalnych. Dyrektorzy nie sygnalizowali problemów z ich przeprowadzeniem.
Ministerstwo Edukacji Narodowej w związku z czasowym ograniczeniem funkcjonowania szkół i placówek zmieniło harmonogram rekrutacji. Zgodnie z nowymi przepisami w roku szkolnym 2019/2020 Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej otrzymał upoważnienie do zmiany harmonogramu przeprowadzania egzaminów zewnętrznych. Zgodnie z nowymi przepisami komunikat w tej sprawie zostanie ogłoszony nie później niż na 21 dni przed pierwszym dniem przeprowadzania egzaminu maturalnego.
Od 25 marca br. w polskich szkołach, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, prowadzone jest kształcenie na odległość. Z monitoringu przeprowadzonego przez Kuratorium Oświaty w Warszawie wynika, że wszystkie szkoły i placówki oświatowe na terenie województwa mazowieckiego realizują tego typu kształcenie. Dyrektorzy szkół poinformowali rodziców m.in. o trybie i zasadach prowadzenia zajęć oraz o sposobach konsultacji uczniów i rodziców z nauczycielami. Każdy zgłoszony do Kuratorium problem rozwiązywany jest na bieżąco w ramach nadzoru pedagogicznego.
Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Kuratorium Oświaty w Warszawie wspierają uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektorów w tym szczególnym okresie. Przygotowano szereg rozwiązań, które umożliwiają szkołom działanie w zmienionych warunkach organizacyjnych, w szczególności pracę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Do dyspozycji nauczycieli przygotowano m.in.: platformę edukacyjną epodreczniki.pl, serwis gov.pl/zdalnelekcje oraz pasmo edukacyjne w Telewizji Polskiej. Rekomendowane są również strony internetowe, które mogą być wykorzystywane przez nauczycieli do zdalnej pracy z uczniami. Są to m.in.: portal lektury.gov.pl, portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej, Telewizji Polskiej, Polskiego Radia, Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji, strona Centrum Nauki Kopernik. Ponadto MEN udostępnił poradniki dla dyrektorów i nauczycieli z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prowadzenia kształcenia na odległość.
– W rzeczywistości, na którą nie mieliśmy wpływu nauczyciele szybko musieli nauczyć się inaczej pracować z uczniami, a uczniowie uczyć się w inny sposób. I za to obie grupy należy pochwalić – mówi Aurelia Michałowska, Mazowiecki Kurator Oświaty – Część nauczycieli już wcześniej wykorzystywała różne formy nauki zdalnej, ale na pewno nie w takim zakresie jak obecnie. Zdobyte doświadczenie i umiejętności zarówno przez nauczycieli, jak i przez uczniów będzie można wykorzystać w przyszłości, choć nauka zdalna nie zastąpi szkoły stacjonarnej.
Ministerstwo przygotowało również rekomendacje dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami, w tym tymi objętymi kształceniem specjalnym i pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Z informacji zebranych w ramach nadzoru pedagogicznego wynika, że 100 proc. szkół specjalnych prowadzi nauczanie zdalne. Sposób organizacji tego kształcenia dostosowany jest do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych. W poradniku 'Kształcenie na odległość”, przygotowanym przez MEN, zawarte są również informacje o metodach pracy z uczniem z niepełnosprawnościami, które mogą być podpowiedzią dla rodziców do samodzielnej pracy z dzieckiem w domu.
Ważnym wsparciem dla nauczycieli są bezpłatne szkolenia on-line 'Lekcja:Enter”, na których dowiadują się, jak mogą kreatywnie i efektywnie wykorzystać e-zasoby i urządzenia mobilne na lekcjach. Kuratorium Oświaty w Warszawie zorganizowało wspólnie z Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie webinaria dla nauczycieli poświęcone m.in. dostępnym dla nauczycieli narzędziom umożliwiającym naukę zdalną. Wspieraliśmy również realizację części zajęć edukacyjnych, przygotowywanych przez nauczycieli z Mazowsza dla Telewizji Polskiej.
Na prośbę Mazowieckiego Kuratora Oświaty poradnie psychologiczno-pedagogiczne uruchomiły dla osób potrzebujących wsparcia konsultacje doświadczonych specjalistów. Inicjatywa ta skierowana jest zarówno do dzieci i młodzieży, jak również do wszystkich osób przeżywających kryzys emocjonalny. Na stronie internetowej Kuratorium opublikowany został wykaz poradni, zawierający m.in.: dane teleadresowe, godziny dyżurów.
Samorządy i szkoły otrzymują wsparcie finansowe na zakup sprzętu dla uczniów i nauczycieli w ramach programu 'Zdalna szkoła”. Najwięcej wniosków wpłynęło dotychczas z województwa mazowieckiego – 324 (dane na dzień 20 kwietnia 2020 r.). Oznacza to, że ponad 92 proc. samorządów z Mazowsza złożyło aplikacje w ramach tego programu. O pieniądze na zakup sprzętu może wnioskować każda gmina i powiat, a co istotne nie jest wymagany wkład własny. Do rozdysponowania jest ogółem 186 mln zł. Otrzymane środki samorządy mogą przeznaczyć na kupno: komputerów, laptopów, tabletów, niezbędnego oprogramowania, ubezpieczenia sprzętu, mobilnego dostępu do internetu lub innych akcesoriów potrzebnych w zdalnym nauczaniu.