Koleje Mazowieckie mają nowoczesny symulator jazdy pojazdu kolejowego FLIRT. Jest on częścią zamówienia dotyczącego zakupu 71 ezt produkcji firmy Stadler. W lutym symulator będzie do dyspozycji maszynistów Kolei Mazowieckich oraz kursantów.
Kabina symulacyjna ma kształt prostopadłościanu i jest posadowiona na platformie ruchowej. Jej wnętrze odzwierciedla rzeczywistą kabinę pojazdu trakcyjnego najnowszej generacji typu FLIRT produkcji Stadlera. Odzwierciedlenie rzeczywistej kabiny maszynisty pojazdu FLIRT wpłynęło na to, że jest to praktycznie największa kabina nowoczesnego symulatora pojazdu trakcyjnego w Polsce, o długości aż 4 metrów i szerokości 3 metrów. Kabina symulacyjna wraz z wyposażeniem waży 2500 kg.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnej platformy ruchowej o sześciu stopniach swobody posiadającej napęd elektryczny, uzyskano odzwierciedlenie jazdy rzeczywistym pojazdem kolejowym. Platforma podczas symulowanej jazdy wychyla się w różnych kierunkach, imitując drgania, przechyły i przeciążenia, jakie oddziałują na maszynistę podczas jazdy rzeczywistym pojazdem FLIRT. Dzięki zastosowaniu pięciu monitorów wysokiej rozdzielczości, odpowiadających za wyświetlanie obrazu widzianego przez szybę czołową i szyby boczne, zapewniających jakość obrazu w formacie 4K UltraHD oraz zastosowaniu do wirtualizacji linii kolejowych nowoczesnego silnika graficznego Unity, wykorzystywanego przy produkcji współczesnych gier komputerowych, uzyskano wysoki poziom odzwierciedlenia linii kolejowych oraz ich otoczenia, z wysokim poziomem szczegółowości. Zapewni to wrażenia z jazdy praktycznie identyczne, jak w rzeczywistym pojeździe kolejowym.
Symulator został zamontowany w infrastrukturze przewoźnika w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów, gdzie niebawem rozpoczną się szkolenia maszynistów.