Nowe obowiązki ustawowe dla organizatorów turystyki, kolejny filar zabezpieczeń finansowych dla klientów, dobre wyniki sprzedaży i stabilna sytuacja finansowa branży – to przesłanki świadczące o tym, że sezon letni 2017 będzie dla klientów biur podróży bezpieczny pod względem finansowym.
Ustawa z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych nakłada na organizatorów turystyki obowiązek odprowadzania składek do TFG od każdej umowy o imprezę turystyczną podpisywaną z klientem. W zależności od rodzaju imprezy składki te wynoszą 15 zł, 13 zł, 10 zł bądź 0 zł.
TFG dysponuje dziś około 11 mln zł na potencjalne wypłaty odszkodowań dla klientów w ramach II filaru zabezpieczeń na wypadek niewypłacalności biura podróży.
W nowej ustawie wprowadzone zostało pojęcie powiązanych usług turystycznych, czyli 'połączenia co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych nabytych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji objęte odrębnymi umowami z dostawcami poszczególnych usług turystycznych.” Ma to na celu rozszerzenie finansowej ochrony klienta również o produkty niebędące klasycznymi imprezami turystycznymi, lecz mające zbliżony charakter, czyli tzw. pakiety dynamiczne sprzedawane np. przez internet.
Fot. http://www.mazovia.pl