Od 1 lipca br. zmieniają się zasady składania wniosków do programu 'Dobry Start’ na rok szkolny 2021/ 2022. Zgodnie z nimi od teraz wnioski można składać tylko w formie elektronicznej, a realizatorem programu będzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wnioski będą przyjmowane do 30 listopada.
Polacy z roku na rok w coraz większym stopniu korzystają z usług elektronicznych, w tym także podczas załatwiania spraw urzędowych. W ciągu ostatnich 3 lat procent złożonych elektronicznie wniosków o świadczenie 'Dobry Start’ wzrósł z 48 proc. w 2018 r. do 72 proc. w 2020 r. Ubiegły rok i czas pandemii dodatkowo wpłynęły na zwiększenie wykorzystania tej drogi komunikacji z urzędami. Dlatego Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, aby usprawnić proces obsługi świadczeń, zdecydowało się wprowadzić całkowitą elektronizację procesu składania wniosków o świadczenie, wyłączając papierowy obieg dokumentów oraz stosując jako jedyną, formę jego wypłaty na rachunek bankowy.
- Wspieranie rodzin jest priorytetem rządu i bardzo ważne jest, aby to wsparcie było jak najbardziej powszechne i dostępne dla każdego. W ramach programu 'Dobry Start’ w województwie mazowieckim co roku wypłacanych jest ok. 650 tys. świadczeń. Od 1 lipca składanie wniosków będzie odbywało się tylko drogą elektroniczną. Ci, którzy do tej pory nie korzystali z tej możliwości otrzymają pomoc w wypełnieniu wniosków – powiedział Wojewoda Mazowiecki Konstanty Radziwiłł.
Osoby, które chciałyby skorzystać ze wsparcia w złożeniu wniosku online, otrzymają pomoc od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który w celu zabezpieczenia odpowiedniego zaplecza nawet w mniejszych miejscowościach, zawarł porozumienie w tym zakresie na współpracę z Pocztą Polską oraz KRUS. Rodzice, którzy dotąd otrzymywali świadczenie w gotówce, pobieranej w gminie czy w formie przekazu pocztowego będą zobowiązani do podania numeru rachunku bankowego, na który środki powinny trafić.
Wszyscy rodzice od 1 lipca mogą, tak jak w ubiegłych latach, składać wnioski online:
· przez Portal informacyjno-usługowy Emp@tia
· przez bankowość elektroniczną
· przez portal PUE ZUS.
Świadczenie w wysokości 300 zł przyznawane jest raz w roku na każde dziecko uczące się w szkole do ukończenia 20 roku życia lub – w przypadku dzieci niepełnosprawnych – do ukończenia 24 roku życia.
Wsparcie z programu przysługuje także na uczniów szkół policealnych i szkół dla dorosłych. Świadczenie dobry start nie przysługuje na studentów, dzieci uczęszczające do przedszkola oraz dzieci realizujące roczne przygotowanie przedszkolne w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole. Świadczenie z programu 'Dobry Start’ jest zwolnione od podatku, nie podlega również egzekucji komorniczej. Świadczenie 'Dobry Start’ przyznawane jest bez względu na dochód rodziny. Otrzymanie wsparcia z programu nie powoduje utraty zasiłku z pomocy społecznej.
O ww. wsparcie może wnioskować matka, ojciec, opiekun prawny dziecka lub opiekun faktyczny dziecka Wniosek o świadczenie dla dzieci, które przebywają w pieczy zastępczej składa rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka, dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej lub dyrektor regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej.
W całej Polsce w 2020 r. wsparciem z programu 'Dobry Start’ objętych było 4,4 mln uczniów. Na świadczenia w ramach programu od początku jego funkcjonowania przeznaczono już 4,1 mld zł.