’Kolorowa Szkoła’ Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Ostrołęce oraz Niepubliczne Gimnazjum w Ostrołęce uczestniczyły w Rządowym programie wspomagania w latach 2015 – 2018 organów prowadzących szkoły w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach – 'BEZPIECZNA +’.
15 grudnia 2015r. odbyło się podsumowanie projektu w formie przedstawienia pt. 'Bezpieczna droga do babci’ przygotowanego przez uczniów 'Kolorowej Szkoły’ Niepublicznej Szkoły Podstawowej. Natomiast uczniowie Niepublicznego Gimnazjum przygotowali prezentację multimedialną zawierającą dokumentację zdjęciową z przeprowadzonych zajęć – mówi Joanna Saj, nauczyciel oligofrenopedagog.
Uczniowie niepełnosprawni dowiedzieli się jak radzić sobie w sytuacjach niebezpiecznych, na które są narażeni w codziennym życiu, takich jak: wezwanie pierwszej pomocy podczas wypadku, pożaru; udzielenie pierwszej pomocy osobie poszkodowanej; prawidłowe przejście przez jezdnię; zagrożenia wynikające ze środków chemicznych oraz wiele innych. Podopieczni z dużym zaciekawieniem oraz zaangażowaniem uczestniczyli w zajęciach – informuje Karolina Judyta Kozłowska nauczyciel oligofreonopedagog.
W ramach projektu odbyły się warsztaty edukacyjne obejmujące – wyjście do Komendy Miejskiej w Ostrołęce, wycieczkę do Państwowej Straży Pożarnej w Ostrołęce, spotkanie w szkole z: policjantem, strażakiem, ratownikiem medycznym oraz ratownikiem wodnym. W wyjściach pomagali uczniowie/wolontariusze z ZSZ nr 3 w Ostrołęce – mówiła Karolina Judyta Kozłowska nauczyciel oligofrenopedagog.
’Bezpieczna +’ kładła nacisk na kluczowe elementy związane z bezpieczeństwem uczniów zarówno w szkole jak i poza nią oraz budowała pozytywny klimat szkoły. Działania planowane w ramach Programu były ukierunkowane na podnoszenie kompetencji związanych z bezpieczeństwem wszystkich grup tworzących środowisko szkolne i sprzyjających współpracy z miejskimi jednostkami (Straż, Policja) – informuje Małgorzata Szafrańska prezes Stowarzyszenia 'Dajmy razem szansę’.
Zadaniem szkoły jest nie tylko zapewnienie uczniom, rodzicom i nauczycielom bezpieczeństwa na terenie szkoły, ale wyposażenie wszystkich grup tworzących środowisko szkolne w wiedzę i kompetencje np. 'Jak porozumieć się z uczniem niemówiącym?’ – w szkole wykorzystywane są alternatywne i wspomagające metody komunikacji AAC. Podczas zajęć i wyjść uczniowie korzystali z tego, co pomaga być aktywnym w rozmowie z drugą osobą tj. osobiste książki do komunikacji, tablety, komunikatory, Step by Stepy, Go Talki – informuje Małgorzata Szafrańska prezes Stowarzyszenia 'Dajmy razem szansę’.
fot.Michał Nerwiński