back to top
4.1 C
Ostrołęka
czwartek, 4 grudnia 2025 r.

112 – numer ratunkowy, nie infolinia

REKLAMA

Ponad 3 mln – tyle zgłoszeń w 2014 r. odebrali operatorzy numeru alarmowego 112 w  województwie mazowieckim. Aż 45 proc. z nich stanowiły połączenia zbędne i  pomyłkowe. Odsiew fałszywych połączeń to jedna z głównych zalet uruchomienia centrów powiadamiania ratunkowego. CPR-y obsłużyły każdą dzwoniącą osobę, średni czas oczekiwania na połączenie wynosił 11 sekund.

REKLAMA

Miniony rok był testem sprawności działania ogólnopolskiego systemu powiadamiania ratunkowego, który w pełni uruchomiono w listopadzie 2013 roku.  Warto pamiętać, że telefon bez karty SIM również wykona połączenie 112, o czym rodzice często zapominają, dając dzieciom telefon do zabawy. Numer alarmowy został uruchomiony, aby ratować ludzkie życie, więc korzystajmy z niego tylko w  uzasadnionych wypadkach.

Od listopada 2013 r. w województwie mazowieckim – jako jedynym w Polsce – działają dwa centra powiadamiana ratunkowego. Obsługują w sumie 15 proc. zgłoszeń w skali kraju.

CPR w Radomiu zatrudnia 71 operatorów (13-14 na zmianie), którzy odbierają połączenia z województwa mazowieckiego z  wyłączeniem Warszawy. W ciągu doby przyjmuje 3,5  –  5,5 tys. zgłoszeń a zarządzany jest przez Wojewódzką Komendę Państwowej Straży Pożarnej. Połączenia ze stolicy obsługuje CPR zarządzany przez Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego m.st. Warszawy (BBiZK). Pracuje w nim 40 operatorów (8 na zmianie), którzy przyjmują ponad 3 tys. zgłoszeń na dobę.

W ubiegłym roku najwięcej zgłoszeń przekazano do policji (Mazowsze – 55 proc., Warszawa – 59) oraz pogotowia ratunkowego (odpowiednio 39 i 35 proc.).

Czytaj więcej

0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Serwis radiooko.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez internautów, gdyż należą one do osób, które je zamieściły.

REKLAMA

Ostatnie wiadomości

SPORT

POLITYKA

0
Będziemy wdzięczni za wasze przemyślenia, prosimy o komentarzex