Od 20 maja br. wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 15 kwietnia br., która zmienia zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 'Baczność” przez maszynistów. Z wybranych przejazdów kolejowo-drogowych znikną wskaźniki W6b. Dla wielu mieszkańców to długo oczekiwana zmiana – oznacza mniej hałasu w otoczeniu torów i spokojniejsze noce w pobliżu linii kolejowych.
Z wybranych lokalizacji krajobrazu kolejowego znikną wskaźniki W6b – znaki przypominające maszynistom o obowiązku podawania sygnału dźwiękowego Rp1 'Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi. Ten charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy był dotąd obowiązkowy nawet tam, gdzie bezpieczeństwo zapewniały nowoczesne urządzenia niezależnie od pory dnia czy nocy, co od dawna wywoływało liczne interwencje i skargi. Ta realna zmiana poprawi komfort życia osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych – szczególnie tam, gdzie linia biegnie przez tereny zurbanizowane.
Zmiany obejmą zarówno duże miasta, jak i mniejsze miejscowości. W następnych etapach planuje się kolejne usunięcia wskaźników z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i dalszych analiz.
Sygnał Rp1 'Baczność” nadal będzie obowiązywał przed przejazdami, które nie mają aktywnych systemów zabezpieczeń – czyli przed:
przejazdami kategorii D,
przejazdami obsługiwanymi ręcznie (np. przez pracownika kolei kierującego ruchem na przejeździe),
przejazdami na drogach wewnętrznych,
miejscami, gdzie ruch prowadzony jest bez powiązania z urządzeniami SRK (Sterowania Ruchem Kolejowym).
Maszynista – niezależnie od oznakowania – zawsze może nadać sygnał 'Baczność” w razie dostrzeżenia zagrożenia, a zgodnie z nowymi przepisami pozostanie obowiązkowy na około 50% wszystkich przejazdów w Polsce – wyłącznie tam, gdzie jest to rzeczywiście konieczne.
Wprowadzone zmiany są kolejnym krokiem w stronę kolei nowoczesnej, zrównoważonej i przyjaznej mieszkańcom. To realna odpowiedź na potrzeby otoczenia i przykład tego, jak kolej może funkcjonować odpowiedzialnie w przestrzeni publicznej.