Lotnictwo w klimatycznych regulacjach
Komisja Europejska przyjmuje osiągnięte w tym tygodniu porozumienie między Parlamentem Europejskim a Radą, które pomoże sprawić, by sektor lotnictwa stał się 'Gotowy na 55”. Porozumienie polityczne dotyczy zmiany przepisów dotyczących lotnictwa w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS).
Zaktualizowane przepisy dotyczące handlu uprawnieniami do emisji przyspieszą wdrażanie zasady 'zanieczyszczający płaci” poprzez stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień dla sektora lotnictwa do 2026 r. Porozumienie to wzmacnia rygorystyczność istniejącego systemu, który obejmuje lotnictwo od 2012 r. Oznacza to, że przemysł będzie ponosił większą odpowiedzialność finansową za swój ślad węglowy, a dzięki solidnemu sygnałowi cenowemu powstanie więcej zachęt ekonomicznych do redukcji emisji.
Porozumienie przewiduje również nowy system wsparcia w celu przyspieszenia stosowania zrównoważonych paliw lotniczych, finansowany z dochodów z EU ETS, które szacuje się na 1,6 mld EUR. Stworzy również nowy system dla linii lotniczych w celu monitorowania, zgłaszania i weryfikacji emisji innych niż CO2 i powiązanych skutków klimatycznych lotnictwa, które stanowią dwie trzecie całkowitego wpływu lotnictwa na klimat. Ważnym krokiem naprzód w zakresie przejrzystości będzie publikacja większej ilości danych na temat emisji z lotnictwa międzynarodowego w sposób przyjazny dla użytkownika, przy jednoczesnej ochronie szczególnie chronionych danych handlowych.
Porozumienie polityczne musi teraz zostać formalnie przyjęte. Po zakończeniu tej procedury przez Parlament Europejski i Radę nowe przepisy zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej i wejdą w życie ze skutkiem natychmiastowym.