Sztuczna inteligencja w szkole
Ze względu na wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji nauczyciele i uczniowie powinni mieć na jej temat podstawową wiedzę, aby móc w sposób pozytywny, krytyczny i etyczny korzystać z tej technologii.
Komisja Europejska opublikowała wytyczne etyczne dla nauczycieli dotyczące wykorzystywania sztucznej inteligencji i danych w nauczaniu i uczeniu się. Wytyczne dotyczą sposobu wykorzystania sztucznej inteligencji w szkołach, wspierania nauczycieli i uczniów w nauczaniu i uczeniu się oraz wspierania zadań administracyjnych w środowisku edukacyjnym. Wytyczne stanowią część Planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej (2021–2027) i zostały opracowane przez specjalną grupę ekspertów Komisji skupiającą licznych specjalistów w dziedzinie kształcenia i szkolenia, ze środowiska akademickiego, sektora prywatnego i organizacji międzynarodowych.
Wytyczne są skierowane do nauczycieli szkół podstawowych i średnich, niezależnie od ich doświadczenia w edukacji cyfrowej. Celem wytycznych jest przezwyciężenie powszechnych błędnych wyobrażeń na temat sztucznej inteligencji, które mogą powodować dezorientację lub obawy co do jej stosowania, zwłaszcza w edukacji. Wzięto też pod uwagę względy i wymogi etyczne i udzielono pedagogom i członkom kadry kierowniczej szkoły praktycznych porad na temat sposobów planowania skutecznego wykorzystania sztucznej inteligencji i danych w szkołach. Wytyczne zawierają na przykład wskazówki co do tego, jak wykorzystać technologię w celu dostosowania nauczania do zdolności każdego ucznia lub jak przygotować indywidualne interwencje dla uczniów o specjalnych potrzebach. Wytyczne stanowią również solidną podstawę do dyskusji o nowych kompetencjach w zakresie etycznego wykorzystania sztucznej inteligencji i danych wśród nauczycieli i pedagogów. Zaproponowano sposoby zwiększenia świadomości i angażowania społeczności.
Roczny program prac Erasmus+ na 2023 r. zapewni finansowanie dużych przyszłościowych projektów o priorytecie cyfrowym. Komisja opublikuje również serię artykułów na temat sztucznej inteligencji w edukacji i zorganizuje na ten temat internetowy kurs dla nauczycieli na europejskiej platformie edukacji szkolnej (ESEP).