Rybołówstwo nadal ze wsparciem UE
W ramach budżetu 2021–2027 KE proponuje przeznaczyć środki w wysokości 6,14 mld euro na prostszy, bardziej elastyczny fundusz na rzecz europejskiego rybołówstwa i gospodarki morskiej.
Nowy Europejski Fundusz Morski i Rybacki będzie w dalszym ciągu wspierał europejski sektor rybołówstwa w zmianie praktyk połowowych na bardziej zrównoważone, ze szczególnym naciskiem na wspieranie rybaków zajmujących się łodziowym rybołówstwem przybrzeżnym. Pomoże również uwolnić potencjał wzrostu gospodarczego zrównoważonej niebieskiej gospodarki, tak aby zapewnić społecznościom nadbrzeżnym bardziej dostatnią przyszłość. Po raz pierwszy przyczyni się także do wzmocnienia międzynarodowego zarządzania oceanami w celu zwiększenia bezpieczeństwa i czystości mórz, ochrony na nich oraz zrównoważonego zarządzania nimi. Na koniec Komisja zwiększa wpływ funduszu na środowisko, kładąc nacisk na ochronę ekosystemów morskich oraz przewidując wkład w wysokości 30 proc. jego budżetu na łagodzenie zmiany klimatu i dostosowanie się do niej, zgodnie ze zobowiązaniami porozumienia paryskiego.
Turcja UE – porozumienie niezbędne
Od ponad dwóch lat UE i Turcja realizują porozumienie dotyczące odsyłania nielegalnych migrantów, którzy próbują przedostać się do Europy. W tym czasie liczba osób szturmujących europejskie granice radykalnie zmalała. Jakie są polityczne koszty i realne korzyści wynikające z tego porozumienia? – zastanawia się w najnowszym artykule cyklu 'Europa okiem eksperta’ dr Spasimir Domaradzki z Uczelni Łazarskiego.
Problem migracji, z jakim stara sobie radzić od kilku lat Europa ma kilka równoległych wymiarów. Pierwszym z nich jest wymiar międzynarodowy. Państwa należące do Unii Europejskiej hołdują prawu międzynarodowemu, a tym samym uznają istotę Konwencji dotyczącej uchodźców Organizacji Narodów Zjednoczonych z 1951 r.
Drugi, unijny wymiar dotyczy regulacji w ramach wspólnej polityki azylowej, która w niektórych kwestiach rozbudowuje wachlarz postanowień dotyczących uchodźców, jak dyrektywa dotycząca procedur azylowych ustanawiająca minimalne normy procedur nadawania statusu uchodźcy, czy też Dyrektywa Kwalifikacyjna, która wprowadza formę ochrony subsydiarnej.
Trzeci wymiar – państwowy – uwzględnia fakt, że każde państwo posiada swoją własną politykę azylową, a także podpisane dwustronne porozumienia o readmisji osób, które nielegalnie przekraczają jego granice.
Źródło: https://ec.europa.eu