Konsumenci lekko optymistyczni
Mimo że od 2010 r. ogólny poziom zaufania do rynków wykazuje tendencje wzrostowe, to ze sprawozdania wynika, iż jedynie 53 proc. konsumentów jest przekonanych, że przedsiębiorstwa w sektorach usług przestrzegają przepisów w zakresie ochrony konsumentów. W przypadku towarów odsetek ten jest tylko nieznacznie wyższy i wynosi 59 proc. Zaufanie konsumentów nie uległo poprawie w porównaniu z tablicą wyników z 2016 r. Obszarami szczególnie problematycznymi dla konsumentów w większości państw członkowskich UE pozostają: telekomunikacja, usługi finansowe i usługi użyteczności publicznej (woda, gaz, energia elektryczna, usługi pocztowe). Należy jednak podkreślić pozytywną zmianę – w sprawozdaniu stwierdzono, że różnica w zaufaniu konsumentów na wschodzie i na zachodzie Europy stopniowo zanika. Poza tym usługi w zakresie pielęgnacji ciała (fryzjerstwo, spa), zakwaterowanie wakacyjne i zorganizowane wyjazdy wakacyjne cieszą się wysokim zaufaniem konsumentów.
Poprawa ochrony konsumentów stanowi priorytet Komisji pod przewodnictwem Jeana-Claude’a Junckera. W kwietniu 2018 r. Komisja zaproponowała 'nowy ład dla konsumentów”, który uprawni upoważnione podmioty do występowania z powództwem przedstawicielskim w imieniu konsumentów oraz wprowadzi silniejsze uprawnienia dla organów ochrony konsumentów w państwach członkowskich do nakładania sankcji. Konsumenci objęci zostaną szerszą ochroną także w sieci, a praktyki związane z podwójną jakością, wprowadzające konsumentów w błąd, zostaną jednoznacznie zakazane.
Źródło ec.europa.eu