Auto bez niespodzianek
W następstwie wezwania ze strony Komisji Europejskiej i unijnych organów ochrony konsumentów pięciu liderów w sektorze wypożyczania samochodów – Avis, Europcar, Enterprise, Hertz i Sixt – zmieniło sposób, w jaki przedstawiają ceny wynajmu aut. Dzięki temu konsument, który szuka oferty poprzez stronę internetową, od razu otrzyma ostateczną cenę wypożyczenia samochodu.
Do tej pory przedsiębiorstwa, których to dotyczy, nie zrealizowały jeszcze w pełni niektórych zobowiązań, tak aby Komisja Europejska i unijne organy ochrony konsumentów mogły uznać, że ceny wynajmu samochodów są przedstawiane w pełni zgodnie z unijnym prawem ochrony konsumentów.
Wypożyczalnie samochodów zobowiązały się do:
włączenia wszystkich opłat do łącznej ceny podawanej przy rezerwacji: na stronie internetowej oferowana będzie obecnie zasadnicza cena, odpowiadająca cenie końcowej, którą konsumenci będą musieli zapłacić. Opłata ta musi obejmować wszystkie dodatkowe koszty, takie jak szczególne dopłaty paliwowe, dopłaty lotniskowe, dopłaty dla młodych kierowców lub dopłatę za zwrot samochodu, jeżeli lokalizacja zwrotu różni się od lokalizacji odbioru;
jasnego opisania w warunkach najmu, we wszystkich językach narodowych, kluczowych usług: Konsumenci nie będą musieli borykać się z niejasnymi lub wprowadzającymi w błąd informacjami na temat głównych elementów kosztu najmu, takich jak np. zawarty w cenie limit kilometrów, zasady dotyczące paliwa, warunki anulowania rezerwacji, wymogi dotyczące depozytów itp.;
jasnego podania w ofercie cenowej cen i szczegółów dotyczących opcjonalnych dodatków, w szczególności w odniesieniu do ubezpieczeń dodatkowych, które zmniejszają kwotę należną w przypadku wystąpienia szkody: należy wyraźnie wskazać, co jest uwzględnione w podstawowej cenie wynajmu w przypadku wystąpienia szkody, a w szczególności to, co kierowca mógłby być zmuszony zapłacić dodatkowo. Jeżeli nabyto dodatkowe ubezpieczenie, w tym obniżające kwotę należną w przypadku wystąpienia szkody, przed zawarciem umowy wynajmu konsument powinien być również wyraźnie poinformowany o tym, co takie dodatkowe ubezpieczenie obejmuje, a czego nie.
Komisja Europejska i krajowe organy ochrony konsumentów w ramach europejskiej sieci współpracy konsumenckiej będą uważnie śledzić wdrażanie pozostałych zmian. Chociaż przedsiębiorstwa zaangażowane w to działanie odpowiadają za dwie trzecie wszystkich prywatnych wypożyczalni samochodów w UE, to inni handlowcy, tacy jak pośrednicy i mniejsze przedsiębiorstwa, też odgrywają na tym rynku ważną rolę. Władze i Komisja Europejska będą nadal monitorować wszystkie podmioty, aby zapewnić pełne poszanowanie unijnych zasad ochrony konsumentów.
Jeżeli przedsiębiorstwa nie wywiążą się ze swoich zobowiązań, organy ochrony konsumentów mogą podjąć decyzję o zastosowaniu odpowiednich środków egzekwowania.