Facebook bardziej przejrzysty
Facebook spełnia wymagania Komisji Europejskiej i organów ochrony konsumentów dotyczące zmiany warunków świadczenia usług oraz wyjaśnia użytkownikom sposób wykorzystywania ich danych.
Komisja Europejska i organy ochrony konsumentów z zadowoleniem przyjęły zaktualizowane warunki świadczenia usług Facebooka. Wyjaśniono w nich teraz, w jaki sposób przedsiębiorstwo wykorzystuje dane swoich użytkowników do rozwijania działań w zakresie profilowania oraz ukierunkowanej reklamy w celu generowania dochodu.
W nowych warunkach świadczenia usług określono, jakie usługi oparte na danych dotyczących użytkowników Facebook sprzedaje stronom trzecim, w jaki sposób użytkownicy mogą zamknąć swoje konta i w jakich okolicznościach konta mogą zostać wyłączone. Zmiany te nastąpiły po rozmowach mających na celu pełne ujawnienie użytkownikom modelu biznesowego Facebooka w sposób kompleksowy oraz używając prostego języka.
W następstwie skandalu Cambridge Analytica i w następstwie dochodzenia w sprawie platform mediów społecznościowych w 2018 roku. Komisja Europejska i krajowe organy ochrony konsumentów zwróciły się do Facebooka o jasne informowanie konsumentów o tym, w jaki sposób finansowana jest serwis społecznościowy, oraz o dochodach uzyskiwanych dzięki wykorzystywaniu danych użytkowników. Zażądały również od przedsiębiorstwa zapewnienia zgodności pozostałej części warunków świadczenia usług z unijnym prawem ochrony konsumentów.
W rezultacie Facebook wprowadzi w swoich warunkach świadczenia usług nowy tekst, wyjaśniając, że nie pobiera od użytkowników opłat za swoje usługi w zamian za ich zgodę na dzielenie się swoimi danymi oraz na wyświetlanie reklam. Warunki świadczenia usług Facebooka będą obecnie zawierały jednoznaczną informację, że model biznesowy przedsiębiorstwa opiera się na sprzedaży firmom handlowym ukierunkowanych usług reklamowych, wykorzystując dane z profili użytkowników.
Ponadto, w następstwie działań w zakresie egzekwowania prawa, Facebook wprowadził również zmiany w zakresie:
swojej polityki ograniczonej odpowiedzialności (obecnie uznaje swoją odpowiedzialność w przypadku zaniedbania, na przykład w przypadku niewłaściwego przetwarzania danych przez osoby trzecie);
swojego prawa do jednostronnej zmiany warunków (ograniczenie go do przypadków, w których zmiany są racjonalne, uwzględniając również interes konsumenta);
zasad dotyczących tymczasowego przechowywania treści, które zostały usunięte przez użytkowników. Takie treści mogą być przechowywane jedynie w określonych przypadkach – na przykład w celu spełnienia żądania właściwych organów dotyczących egzekwowania prawa – oraz nie dłużej niż przez 90 dni w przypadku przyczyn technicznych;
sformułowań wyjaśniających prawo użytkowników do odwołania w sytuacji, gdy opublikowane przez nich treści zostały usunięte.
Facebook zakończy wdrażanie wszystkich zobowiązań najpóźniej do końca czerwca 2019 r. Komisja oraz sieć współpracy w zakresie ochrony konsumenta będą ściśle monitorowały proces wdrażania.Jeżeli Facebook nie będzie wywiązywał się ze swoich zobowiązań, krajowe organy ochrony konsumentów mogą podjąć decyzję o zastosowaniu środków egzekucyjnych, w tym sankcji.