A1 z unijnym dofinansowaniem
Budowa dróg to jest sztafeta. Pierwsze decyzje o tej drodze ja jeszcze podejmowałam pięć lat temu – powiedziała Elżbieta Bieńkowska podczas otwarcia 36 kilometrów odcinka autostrady A1 między Częstochową a Pyrzowicami. Unijna komisarz ds. rynku wewnętrznego, przemysłu i przedsiębiorczości przypomniała, że ponad 50 proc. finansowania budowy tej trasy pochodzi z budżetu Unii Europejskiej. Budowa otwartego odcinka została dofinansowana kwotą 1 355 184 582,35 zł z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Autostrada A1, nazywana Autostradą Bursztynową, to główny element transeuropejskiej sieci transportowej. Otwierany 36 kilometrowy odcinek drogi jest częścią korytarza Bałtyk–Adriatyk w obrębie kluczowej transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), która biegnie od Vardo na dalekiej północy Norwegii w kierunku południa aż do miejscowości Sitia na wschodnim wybrzeżu greckiej wyspy Krety.
Zgodnie z planami po ukończeniu budowy autostrada będzie mieć długość 568 km. Będzie przebiegać południkowo od Gdańska nad Bałtykiem, przez trzecie co do wielkości miasto w Polsce — Łódź oraz jeden z głównych regionów przemysłowych — Górny Śląsk, aż do granicy z Republiką Czeską w miejscowości Gorzyczki. Tam łączy się z czeską autostradą D1.
Celem unijnego projektu 'Budowa autostrady A1, odcinek Pyrzowice–Częstochowa” jest wyeliminowanie wąskich gardeł i ulepszenie połączeń w obrębie sieci drogowej TEN-T. Projekt pomoże stworzyć szybsze i bardziej efektywne połączenia transportowe północ–południe z myślą zarówno o regionalnym, jak i międzynarodowym ruchu drogowym, a zwłaszcza o podróżujących odcinkiem połączonym z autostradą D1 na granicy polsko-czeskiej.