Jesienny pakiet budżetowy
Bazując na niedawnej prognozie gospodarczej z jesieni 2019 r. oraz konsultacjach z państwami członkowskimi, Komisja przyjęła swoje opinie w sprawie projektów planów budżetowych wszystkich państw strefy euro. W żadnym z projektów planów budżetowych na 2020 r. nie stwierdzono przypadku poważnego nieprzestrzegania wymogów paktu stabilności i wzrostu. Plany dziewięciu państw członkowskich są zgodne z paktem stabilności i wzrostu na 2020 r.; plany dwóch państw członkowskich są z nim zasadniczo zgodne, natomiast w przypadku ośmiu państw istnieje ryzyko niezgodności planów budżetowych z paktem stabilności i wzrostu w przyszłym roku.
W przypadku Niemiec, Irlandii, Grecji, Cypru, Litwy, Luksemburga, Malty, Holandii i Austrii projekty planów budżetowych na 2020 r. uznano za zgodne z paktem stabilności i wzrostu.
W przypadku Estonii i Łotwy stwierdzono, że projekty planów budżetowych na 2020 r. są zasadniczo zgodne z paktem stabilności i wzrostu. Wykonanie projektów planów budżetowych może doprowadzić do pewnego odchylenia od średniookresowego celu budżetowego w przypadku Łotwy, a w przypadku Estonii – od ścieżki dostosowania prowadzącej do tego celu.
W przypadku Belgii, Hiszpanii, Francji, Włoch, Portugalii, Słowenii, Słowacji i Finlandii istnieje ryzyko niezgodności projektów planów budżetowych z paktem stabilności i wzrostu w 2020 r. Wykonanie planów tych państw członkowskich może doprowadzić do znacznego odchylenia w stosunku do ścieżek dostosowania prowadzących do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego. W przypadku Belgii, Hiszpanii, Francji i Włoch prognozuje się również niezgodność z wartością odniesienia dotyczącą redukcji długu.
Ogólnie prognozuje się, że w latach 2019–2020 liczba państw członkowskich, które osiągną lub przewyższą swoje średniookresowe cele budżetowe, wzrośnie z sześciu do dziewięciu. Komisja przewiduje, że deficyt strukturalny w strefie euro w ujęciu łącznym w 2020 r. zwiększy się o 0,2 proc. potencjalnego PKB (do -1,1 proc.), co wskazuje na zasadniczo neutralny kurs polityki budżetowej.
Bazując na niedawnej prognozie gospodarczej z jesieni 2019 r. oraz konsultacjach z państwami członkowskimi, Komisja przyjęła swoje opinie w sprawie projektów planów budżetowych wszystkich państw strefy euro. W żadnym z projektów planów budżetowych na 2020 r. nie stwierdzono przypadku poważnego nieprzestrzegania wymogów paktu stabilności i wzrostu. Plany dziewięciu państw członkowskich są zgodne z paktem stabilności i wzrostu na 2020 r.; plany dwóch państw członkowskich są z nim zasadniczo zgodne, natomiast w przypadku ośmiu państw istnieje ryzyko niezgodności planów budżetowych z paktem stabilności i wzrostu w przyszłym roku.
W przypadku Niemiec, Irlandii, Grecji, Cypru, Litwy, Luksemburga, Malty, Holandii i Austrii projekty planów budżetowych na 2020 r. uznano za zgodne z paktem stabilności i wzrostu.
W przypadku Estonii i Łotwy stwierdzono, że projekty planów budżetowych na 2020 r. są zasadniczo zgodne z paktem stabilności i wzrostu. Wykonanie projektów planów budżetowych może doprowadzić do pewnego odchylenia od średniookresowego celu budżetowego w przypadku Łotwy, a w przypadku Estonii – od ścieżki dostosowania prowadzącej do tego celu.
W przypadku Belgii, Hiszpanii, Francji, Włoch, Portugalii, Słowenii, Słowacji i Finlandii istnieje ryzyko niezgodności projektów planów budżetowych z paktem stabilności i wzrostu w 2020 r. Wykonanie planów tych państw członkowskich może doprowadzić do znacznego odchylenia w stosunku do ścieżek dostosowania prowadzących do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego. W przypadku Belgii, Hiszpanii, Francji i Włoch prognozuje się również niezgodność z wartością odniesienia dotyczącą redukcji długu.
Ogólnie prognozuje się, że w latach 2019–2020 liczba państw członkowskich, które osiągną lub przewyższą swoje średniookresowe cele budżetowe, wzrośnie z sześciu do dziewięciu. Komisja przewiduje, że deficyt strukturalny w strefie euro w ujęciu łącznym w 2020 r. zwiększy się o 0,2 proc. potencjalnego PKB (do -1,1 proc.), co wskazuje na zasadniczo neutralny kurs polityki budżetowej.