UE zmienia prawa pasażerów. Nadchodzą kluczowe negocjacje
Unia Europejska przygotowuje największą od 20 lat reformę praw pasażerów linii lotniczych. Proponowane przez Komisję Europejską i Radę UE zmiany budzą jednak kontrowersje – przede wszystkim dotyczące odszkodowań za opóźnienia.
Kompromis wypracowany podczas polskiej prezydencji w Radzie UE przewiduje:
podwyższenie progu opóźnienia uprawniającego do odszkodowania z 3 do 4 godzin na krótszych trasach,
zmianę odszkodowania z 250 na 300 euro,
dla lotów dalekich – zwiększenie progu do 6 godzin i obniżenie rekompensaty z 600 do 500 euro.
Europosłowie ostrzegają, że nowe regulacje osłabią ochronę pasażerów.
Parlament Europejski chce utrzymania obecnych przepisów oraz:
zachowania prawa do odszkodowania po 3 godzinach opóźnienia,
natychmiastowej rekompensaty przy odmowie wejścia na pokład,
jednolitego formularza i automatycznego informowania pasażerów w 48 godzin,
bezpłatnych miejsc obok rodziców dla dzieci do 14 lat,
objęcia regulacjami także przewoźników spoza UE.
Latem 2024 r. zakłóceń doświadczyło 110 mln pasażerów w Europie. W Polsce – 34% podróżnych.
Problemy narastają także wokół usług typu fast track oraz rosnącej liczby zagubionych bagaży.
Eurocontrol przewiduje, że do 2050 r. liczba lotów w Europie wzrośnie o 52%. Przy tak dynamicznym rynku reforma jest nieunikniona.
Ostateczny kształt nowych regulacji zależy od rozmów między Radą a Parlamentem. Kierunek zmian przesądzi, czy pasażerowie otrzymają realnie silniejszą ochronę, czy raczej ustąpią wobec interesów przewoźników.


