Komisja zwiększa konkurencyjność Europy dzięki nowym planom dotyczącym kolei dużych prędkości i zrównoważonych paliw dla sektora lotniczego i wodnego
Komisja Europejska przyjęła dziś kompleksowy pakiet transportowy. Przyspieszy on rozwój europejskiej sieci kolei dużych prędkości oraz pobudzi inwestycje w paliwa odnawialne i niskoemisyjne dla sektora lotniczego i wodnego.
Konkurencyjność i zrównoważony rozwój są zasadami przewodnimi tego pakietu, którego celem jest uczynienie unijnego systemu transportowego bardziej wydajnym, wzajemnie połączonym, dostępnym, czystym i odpornym. Przedstawione dziś środki obejmują dwa kluczowe obszary – kolej, w której Europa już odgrywa wiodącą rolę w zakresie zrównoważonego rozwoju, oraz paliwa, w których Europa musi teraz przyspieszyć inwestycje na rzecz transformacji energetycznej.
Szybsza i lepiej skomunikowana kolej w całej Europie
W nowym planie działania na rzecz kolei dużych prędkości określono kroki niezbędne do stworzenia do 2040 r. szybszej, bardziej interoperacyjnej i lepiej połączonej sieci europejskiej. Jego celem jest skrócenie czasu podróży i uczynienie kolei atrakcyjniejszą alternatywą dla krótkodystansowych podróży lotniczych, co zwiększy liczbę pasażerów i pobudzi gospodarkę regionalną i turystykę.
W oparciu o transeuropejską sieć transportową (TEN-T) plan przewiduje połączenie głównych węzłów z prędkością co najmniej 200 km/h. Pasażerowie będą mogli podróżować z Berlina do Kopenhagi w cztery godziny zamiast obecnych siedmiu, a z Sofii do Aten w sześć godzin zamiast obecnych 13 godzin i 40 minut. Nowe połączenia transgraniczne umożliwią również szybsze i prostsze podróże, takie jak Paryż–Lizbona przez Madryt oraz lepszą łączność między stolicami państw bałtyckich.
Druga przyjęta dziś inicjatywa – plan inwestycyjny na rzecz zrównoważonego transportu (STIP) – określa wspólne podejście do pobudzenia inwestycji w paliwa odnawialne i niskoemisyjne, koncentrując się na lotnictwie i transporcie wodnym.



