Śmiertelne wypadki na unijnych drogach.
Dane za 2023 r. pokazują, że w zbyt wielu krajach zahamowały postępy w ograniczaniu liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych.
Komisja publikuje dziś wstępne dane liczbowe dotyczące śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w 2023 r. W zeszłym roku w UE zginęło około 20,400 osób w wypadkach drogowych, co stanowi niewielki spadek o 1 proc. w porównaniu z 2022 r. Pomimo pewnych postępów od roku odniesienia 2019[1] kilka państw członkowskich jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu UE i ONZ, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych do 2030 r.
W całej UE liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w 2023 r. spadła o 1 % w porównaniu z poprzednim rokiem. Chociaż oznacza to o ok. 2360 mniej ofiar śmiertelnych (-10 %) w porównaniu z 2019 r., w kilku państwach członkowskich tendencja spadkowa ulegnie zmianie.
Od 2019 r. liczba ofiar śmiertelnych na drogach nieznacznie spadła w Hiszpanii, Francji i we Włoszech, natomiast wzrosła w Irlandii, na Łotwie, w Niderlandach, na Słowacji i w Szwecji. Natomiast w ciągu ostatnich czterech lat Belgia, Czechy, Dania, Węgry i Polska są na dobrej drodze do osiągnięcia celu redukcji o 50 % liczby ofiar śmiertelnych i poważnych obrażeń na drogach do 2030 r.
Ogólny ranking wskaźników śmiertelności w krajach nie zmienił się znacząco, a najbezpieczniejsze drogi nadal występują w Szwecji (22 ofiary śmiertelne na milion mieszkańców) i Danii (27/mln). Bułgaria (82/mln) i Rumunia (81/mln) zgłosiły najwyższe wskaźniki śmiertelności w 2023 r. Średnia w UE wyniosła 46 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców.