MareNostrum 5 z Hiszpanii
W Barcelonie (Hiszpania) zainaugurowano MareNostrum 5, najnowszy światowej klasy europejski superkomputer.
Jest on jednym z 10 najpotężniejszych superkomputerów na świecie, znajduje się w barcelońskim Centrum Superkomputerowym i od marca 2024 r. będzie dostępny dla szerokiego grona europejskich użytkowników z sektora nauki i przemysłu.
Będzie on w pełni zasilany zrównoważoną energią, a zatem wysoce efektywny energetycznie. Wytwarzane przez niego ciepło będzie wykorzystywane do ogrzewania budynku, w którym się znajduje.
MareNostrum 5 jest jednym z najbardziej innowacyjnych superkomputerów na świecie, zaprojektowanym specjalnie w celu rozwiązywania złożonych problemów naukowych. Posunie naprzód prace UE w kilku dziedzinach. Pomoże na przykład europejskim badaczom medycznym, wspierając opracowywanie leków i szczepionek oraz przeprowadzając symulacje rozprzestrzeniania się wirusów. Może być również wykorzystywany do tradycyjnych zastosowań obliczeniowych w takich obszarach jak badania w dziedzinie klimatu, inżynieria, materiałoznawstwo i nauki o Ziemi.
Superkomputer ten wzmocni inne inicjatywy europejskie takie jak 'Kierunek Ziemia”, której celem jest opracowanie wysoce dokładnego cyfrowego modelu Ziemi w skali globalnej, oraz inicjatywa 'Wirtualny bliźniak ludzki”, pomoże naukowcom lepiej zrozumieć ludzki organizm i doprowadzi do poprawy opieki zdrowotnej i medycyny personalizowanej.
MareNostrum 5 jest również zaprojektowany do wykorzystywania przez podmioty opracowujące sztuczną inteligencję (AI). Jak zapowiedziała przewodnicząca Ursula von der Leyen w swoim orędziu o stanie Unii, MareNostrum 5 zostanie udostępniony europejskim start-upom zajmującym się sztuczną inteligencją na potrzeby szkolenia ich modeli. Powinno to pomóc przyspieszyć wdrażanie europejskich technologii i etycznych algorytmów opartych na sztucznej inteligencji, umożliwiając UE przewodzenie światowym wysiłkom na rzecz odpowiedzialnej, etycznej i bezpiecznej sztucznej inteligencji.
Nowy system stanowi inwestycję o łącznej wartości ponad 151 mln euro na pokrycie kosztów nabycia i utrzymania, z czego 50 proc. pochodzi z UE, a 50 proc. z konsorcjum pod przewodnictwem Hiszpanii, do którego naleją również Portugalia i Turcja.