Linie żeglugowe w ramach regulacji antymonopolowych
Komisja Europejska postanowiła nie przedłużać ram prawnych UE, które wyłączają konsorcja żeglugi liniowej z unijnych przepisów antymonopolowych (rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dla konsorcjów lub 'CBER”). Komisja stwierdziła, że rozporządzenie CBER nie wspiera już konkurencji w sektorze żeglugi i w związku z tym pozwoli na jego wygaśnięcie z dniem 25 kwietnia 2024 r.
Decyzja zostaje podjęta w następstwie procesu uruchomionego w sierpniu 2022 r., którego celem było zgromadzenie dowodów dotyczących funkcjonowania rozporządzenia CBER od 2020 r. w kontekście jego wygaśnięcia 25 kwietnia 2024 r. W określonych okolicznościach linie żeglugowe mogą, na podstawie rozporządzenia CBER, zawierać porozumienia o współpracy w celu świadczenia wspólnych usług transportu towarowego; takie porozumienia zwane są również 'konsorcjami”.