Na program zapraszamy w poniedziałki po godzinie 9.35, powtórka po 14.35 oraz we wtorek po godzinie 10.35. Audycja powstaje przy współpracy z Mazowieckim Centrum Polityki Społecznej i jest realizowana ze środków województwa mazowieckiego.
Marta Mierzejewska: Moim gościem na 88,5 FM jest pani Ewelina Dylewska, dyrektor CUS w Czarni. Dzień dobry.
– Dzień dobry, witam serdecznie.
MM: Proszę powiedzieć, jakie były główne powody, dla których wasza gmina zdecydowała się na utworzenie Centrum Usług Społecznych.
– Głównymi powodami, dlaczego gmina Czarnia, a w szczególności pan wójt Marek Piórkowski, zdecydował się na to, żeby utworzyć Centrum Usług Społecznych, były problemy społeczne, z jakimi borykali się nasi mieszkańcy i oczywiście odległość od miasta powiatowego, gdzie jest najwięcej realizowanych tego typu usług. Jesteśmy gminą na pograniczu województwa mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego, więc te odległości są znaczące. Wpływ miały również problemy społeczne, które widzimy w każdym mieście, w każdej gminie, czyli starzejące się społeczeństwo, niski poziom urodzeń w stosunku do zgonów. Musieliśmy zacząć odpowiadać na bieżące problemy tych mieszkańców.
MM: Czy mogłaby pani opisać proces diagnozowania potrzeb mieszkańców, który poprzedził wprowadzenie tych usług?
– Głównymi metodami były oczywiście ankiety, obserwacje wieloletnie i to tak naprawdę spowodowało, że tutaj zaczęliśmy wybierać usługi, które byłyby najbardziej potrzebne dla naszych mieszkańców. Proces ten nie trwał długo, natomiast samo opisywanie tych ankiet i spotykanie się ze społecznością lokalną zajęło nam trochę czasu.
MM: Oferta usług społecznych jest bogata. Czy może pani podać, jakie konkretnie usługi proponujecie mieszkańcom?
– Tych usług jest bardzo dużo, szeroki zakres i mam nadzieję, że spełniamy obecnie wszystkie potrzeby naszych mieszkańców.
MM: A jakie były największe wyzwania podczas stworzenia i wdrażania tej inicjatywy w życie? Jak oceniacie dzisiaj funkcjonowanie centrum?
– Największym wyzwaniem było zatrudnienie odpowiednich specjalistów. Oprócz tych, którzy realizują usługi społeczne, są też zatrudnione osoby na nowych stanowiskach pracy, które musieliśmy utworzyć. Znalezienie osób kompetentnych z doświadczeniem, mówię tutaj o koordynatorze indywidualnych planów usług społecznych i organizatorze społeczności lokalnej, gdzie tak naprawdę sami się uczyliśmy, jak te osoby mają pracować w tych środowiskach, jak to powinno wyglądać. Tutaj mieliśmy największy problem, natomiast na dzień dzisiejszy mamy pełną kadrę, już pracownicy mają wypracowane swoje metody, które przynoszą pozytywne rezultaty.
MM: Nawiązując do tych rezultatów, to proszę powiedzieć jakie korzyści dla mieszkańców
gminy zauważyliście po wdrożeniu programu?
– Jesteśmy otwarci dla wszystkich, na pewno integracja, edukacja mieszkańców, motywacja do działania, do realizowania różnych przedsięwzięć wspólnie z nami. My traktujemy mieszkańca jako naszego partnera, z którym możemy wiele zrobić, i mam nadzieję, że oni tak samo traktują nas.
MM: Czy widzicie różnicę w postrzeganiu usług społecznych przez mieszkańców w porównaniu do tradycyjnej pomocy społecznej? Jakie zmiany w podejściu zauważyliście?
– Jeżeli chodzi o zmiany w podejściu, no to na pewno jesteśmy placówką otwartą, otwartą dla wszystkich. Przychodzą do nas osoby z problemami, ale też przychodzą i takie, które chcą się pochwalić sukcesami jakie udało im się osiągnąć. Żartujemy sobie, że realizujemy usługi od przedszkola dla seniora i każdy jest zadowolony.
MM: Rozumiem, że wasza działalność jest zdecydowanie szersza niż działalność typowego ośrodka pomocy społecznej?
– Tak, bo to nie tylko pomoc finansowa udzielna rodzinom, osobom które mają problemy, żują w ubóstwie, ale także taka motywacja, integracja, dawanie siły do działania i takiej otwartości nawet na pomoc sąsiedzką. My się otwieramy, oni się otwierają, no i mamy same pozytywne rezultaty takie społeczne rezultaty.
MM: Jakie wsparcie w formie finansowej, organizacyjnej lub edukacyjnej jest potrzebne, aby inne gminy mogły skutecznie rozwijać usługi społeczne.
– Jeżeli chodzi o wsparcie to tutaj dużą pomocą dla nas w każdym zakresie jest Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Obecnie Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej realizacje dwa projekty ze środków Unii Europejskiej, w których OPS-y mogą wchodzić w partnerstwa i to jest właśnie zwiększenie samodzielności seniorów w miejscu zamieszkania, ale też projekt „Dla Ciebie, Dla Mnie, Dla Was rozwój usług społecznych na Mazowszu”. Mazowieckie Centrum daje taką szeroką pomoc i wsparcie merytoryczne, pomoc doradczą i dla pracowników samorządowych, i dla pracowników społecznych, pomocy społecznej, ale także organizacji pozarządowych.
MM: Jakie są wasze plany na przyszłość w kontekście rozwijania i udoskonalania usług społecznych i jakie nowe inicjatywy planujecie wprowadzić?
– Jeżeli chodzi o nowe inicjatywy, co też nam wynika z przeprowadzonej aktualizacji
diagnozy potrzeb i potencjału społeczności lokalnej, to jest na pewno ta dostępność i usługi door to door, czyli te usługi transportowe, szczególnie dla starszych mieszkańców naszej gminy, którzy są
wykluczeni komunikacyjnie. Myślę też, że musimy zadbać bardziej o rodziny, bardziej o nowe podejście do pracy z rodzinami, nie tylko asystent rodziny i usługi wspierające, jak dotychczas mieliśmy, ale uważam, że powinniśmy to rozszerzać i na pewno będziemy w tym kierunku szli. Natomiast w najbliższym czasie, to jest w październiku, planujemy konferencję na temat osób starszych, seniorów, nie tylko w naszej gminie. Myślę, że uda nam się zrobić to na cały powiat ostrołęcki, żeby przybliżyć sytuację seniorów i działać w tym kierunku dalej.
MM: My z przyjemnością poinformujemy o tym na 88.5 FM. Za spotkanie dziękuję pani Ewelinie Dylewskiej, dyrektor Centrum Usług Społecznych w gminie Czarnia.
– Dziękuję bardzo.