back to top
1.1 C
Ostrołęka
czwartek, 21 listopada 2024 r.

Społecznie Pozytywni – Ewelina Dylewska, dyrektor CUS w Czarni

REKLAMA

Na program zapraszamy w poniedziałki po godzinie 9.35, powtórka po 14.35 oraz we wtorek po godzinie 10.35. Audycja powstaje przy współpracy z Mazowieckim Centrum Polityki Społecznej i jest realizowana ze środków województwa mazowieckiego.

REKLAMA
Fotograf ślubny Malwina Łuba

Marta Mierzejewska: Moim gościem na 88,5 FM jest pani Ewelina Dylewska, dyrektor CUS w Czarni. Dzień dobry.

– Dzień dobry, witam serdecznie.

MM: Proszę powiedzieć, jakie były główne powody, dla których wasza gmina zdecydowała się na utworzenie Centrum Usług Społecznych.

– Głównymi powodami, dlaczego gmina Czarnia, a w szczególności pan wójt Marek Piórkowski, zdecydował się na to, żeby utworzyć Centrum Usług Społecznych, były problemy społeczne, z jakimi borykali się nasi mieszkańcy i oczywiście odległość od miasta powiatowego, gdzie jest najwięcej realizowanych tego typu usług. Jesteśmy gminą na pograniczu województwa mazowieckiego i warmińsko-mazurskiego, więc te odległości są znaczące. Wpływ miały również problemy społeczne, które widzimy w każdym mieście, w każdej gminie, czyli starzejące się społeczeństwo, niski poziom urodzeń w stosunku do zgonów. Musieliśmy zacząć odpowiadać na bieżące problemy tych mieszkańców.

MM: Czy mogłaby pani opisać proces diagnozowania potrzeb mieszkańców, który poprzedził wprowadzenie tych usług?

– Głównymi metodami były oczywiście ankiety, obserwacje wieloletnie i to tak naprawdę spowodowało, że tutaj zaczęliśmy wybierać usługi, które byłyby najbardziej potrzebne dla naszych mieszkańców. Proces ten nie trwał długo, natomiast samo opisywanie tych ankiet i spotykanie się ze społecznością lokalną zajęło nam trochę czasu.

MM: Oferta usług społecznych jest bogata. Czy może pani podać, jakie konkretnie usługi proponujecie mieszkańcom?

– Tych usług jest bardzo dużo, szeroki zakres i mam nadzieję, że spełniamy obecnie wszystkie potrzeby naszych mieszkańców.

MM: A jakie były największe wyzwania podczas stworzenia i wdrażania tej inicjatywy w życie? Jak oceniacie dzisiaj funkcjonowanie centrum?

– Największym wyzwaniem było zatrudnienie odpowiednich specjalistów. Oprócz tych, którzy realizują usługi społeczne, są też zatrudnione osoby na nowych stanowiskach pracy, które musieliśmy utworzyć. Znalezienie osób kompetentnych z doświadczeniem, mówię tutaj o koordynatorze indywidualnych planów usług społecznych i organizatorze społeczności lokalnej, gdzie tak naprawdę sami się uczyliśmy, jak te osoby mają pracować w tych środowiskach, jak to powinno wyglądać. Tutaj mieliśmy największy problem, natomiast na dzień dzisiejszy mamy pełną kadrę, już pracownicy mają wypracowane swoje metody, które przynoszą pozytywne rezultaty.

MM: Nawiązując do tych rezultatów, to proszę powiedzieć jakie korzyści dla mieszkańców

gminy zauważyliście po wdrożeniu programu?

– Jesteśmy otwarci dla wszystkich, na pewno integracja, edukacja mieszkańców, motywacja do działania, do realizowania różnych przedsięwzięć wspólnie z nami. My traktujemy mieszkańca jako naszego partnera, z którym możemy wiele zrobić, i mam nadzieję, że oni tak samo traktują nas.

MM: Czy widzicie różnicę w postrzeganiu usług społecznych przez mieszkańców w porównaniu do tradycyjnej pomocy społecznej? Jakie zmiany w podejściu zauważyliście?

– Jeżeli chodzi o zmiany w podejściu, no to na pewno jesteśmy placówką otwartą, otwartą dla wszystkich. Przychodzą do nas osoby z problemami, ale też przychodzą i takie, które chcą się pochwalić sukcesami jakie udało im się osiągnąć. Żartujemy sobie, że realizujemy usługi od przedszkola dla seniora i każdy jest zadowolony.

MM: Rozumiem, że wasza działalność jest zdecydowanie szersza niż działalność typowego ośrodka pomocy społecznej?

– Tak, bo to nie tylko pomoc finansowa udzielna rodzinom, osobom które mają problemy, żują w ubóstwie, ale także taka motywacja, integracja, dawanie siły do działania i takiej otwartości nawet na pomoc sąsiedzką. My się otwieramy, oni się otwierają, no i mamy same pozytywne rezultaty takie społeczne rezultaty.

MM: Jakie wsparcie w formie finansowej, organizacyjnej lub edukacyjnej jest potrzebne, aby inne gminy mogły skutecznie rozwijać usługi społeczne.

– Jeżeli chodzi o wsparcie to tutaj dużą pomocą dla nas w każdym zakresie jest Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Obecnie Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej realizacje dwa projekty ze środków Unii Europejskiej, w których OPS-y mogą wchodzić w partnerstwa i to jest właśnie zwiększenie samodzielności seniorów w miejscu zamieszkania, ale też projekt „Dla Ciebie, Dla Mnie, Dla Was rozwój usług społecznych na Mazowszu”. Mazowieckie Centrum daje taką szeroką pomoc i wsparcie merytoryczne, pomoc doradczą i dla pracowników samorządowych, i dla pracowników społecznych, pomocy społecznej, ale także organizacji pozarządowych.

MM: Jakie są wasze plany na przyszłość w kontekście rozwijania i udoskonalania usług społecznych i jakie nowe inicjatywy planujecie wprowadzić?

– Jeżeli chodzi o nowe inicjatywy, co też nam wynika z przeprowadzonej aktualizacji

diagnozy potrzeb i potencjału społeczności lokalnej, to jest na pewno ta dostępność i usługi door to door, czyli te usługi transportowe, szczególnie dla starszych mieszkańców naszej gminy, którzy są

wykluczeni komunikacyjnie. Myślę też, że musimy zadbać bardziej o rodziny, bardziej o nowe podejście do pracy z rodzinami, nie tylko asystent rodziny i usługi wspierające, jak dotychczas mieliśmy, ale uważam, że powinniśmy to rozszerzać i na pewno będziemy w tym kierunku szli. Natomiast w najbliższym czasie, to jest w październiku, planujemy konferencję na temat osób starszych, seniorów, nie tylko w naszej gminie. Myślę, że uda nam się zrobić to na cały powiat ostrołęcki, żeby przybliżyć sytuację seniorów i działać w tym kierunku dalej.

MM: My z przyjemnością poinformujemy o tym na 88.5 FM. Za spotkanie dziękuję pani Ewelinie Dylewskiej, dyrektor Centrum Usług Społecznych w gminie Czarnia.

– Dziękuję bardzo.

Czytaj więcej

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Serwis radiooko.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez internautów, gdyż należą one do osób, które je zamieściły.

REKLAMA

Ostatnie wiadomości

SPORT

POLITYKA

0
Będziemy wdzięczni za wasze przemyślenia, prosimy o komentarzex