back to top
10.4 C
Ostrołęka
sobota, 21 września 2024 r.

Poseł A. Kania pyta Kopacz o płace minimalną

REKLAMA

Poseł Andrzej Kania z Ostrołęki złożył interpelację do premier Ewy Kopacz dotyczącą  rozwiązań prawnych, wprowadzonych od 1 stycznia br przez Niemcy, a zdaniem Posła uderzających także w polskich przewoźników. Poniżej treść dokumentu.

REKLAMA
Fotograf ślubny Malwina Łuba

POSEŁ NA SEJM RP
Andrzej Kania

Szanowna Pani
Ewa Kopacz
Premier Rządu RP

Składam Interpelację do Pani Premier w sprawie niemieckiej ustawy o płacy minimalnej w wysokości 8,50 euro za godzinę, obowiązującej wszystkich pracujących (także i tych w tranzycie) na terytorium Niemiec.

Jak wiadomo, od 01.01.2015 roku w  Niemczech  obowiązuje nowe prawo o  płacy minimalnej, zgodnie z którym pracownik musi otrzymywać minimum 8,5  euro  za godzinę pracy.
Mindestlohngesetz – bo tak nazywa się te nowe niemieckie prawo – stanowi, że wymóg stosowania płacy minimalnej odnosi się także do firm zagranicznych, których pracownicy świadczą pracę na terenie  Niemiec.

Z informacji, jakiej udzieliło ministerstwo pracy i polityki socjalnej Niemiec wynika, że stawka obowiązuje również  kierowców w transporcie międzynarodowym. I to niezależnie od tego, czy tylko przejeżdżają oni przez  Niemcy tranzytem, czy realizują przewóz kabotażowy (samochód  zarejestrowany jest w innym niż Niemcy kraju np. w  Polsce, ale  transport odbywa się wyłącznie na terytorium Niemiec).

Za złamanie przepisów o płacy minimalnej pracodawcy grożą  kary  – do 500 tys. euro. Mindestlohngesetz nakłada na przedsiębiorców w tym i na naszych, polskich przedsiębiorców, wiele obowiązków informacyjnych, tworzących dodatkowe koszty w polskich firmach. Polscy przewoźnicy będą musieli składać w niemieckim urzędzie celnym deklaracje o przestrzeganiu przepisów o płacy minimalnej wraz z listą zatrudnionych pracowników, a także dostarczyć (w języku niemieckim) wszelkie dokumenty to potwierdzające (umowy o pracę, dokumentację czasu pracy, rozliczenie wynagrodzeń, potwierdzenia ich wypłaty itp). Kary za niespełnienie wymagań formalnych mogą sięgnąć nawet 30 tys. euro.

Przypomnę, że dzisiaj my Polacy jesteśmy numerem jeden w Unii, jeśli chodzi o realizację przewozów drogowych. Nasza dominacja w tym obszarze to oczywiście czyjaś strata – w tym wypadku także i Niemców, którzy teraz usiłują różnymi metodami chronić własny rynek. Jednak te przepisy są absolutnie niezgodne z przepisami unijnymi (potwierdzają to znawcy prawa międzynarodowego) i naruszają fundamentalną zasadę, na której została oparta i utworzona Wspólnota – swobodę przepływu kapitału, towarów, usług    i osób. Odzywają się także glosy, że takie działania Niemców to całkowite naruszenie wolnej konkurencji.

Idąc tropem niemieckim, za chwilę usłyszymy, że inne stawki każą nam stosować Holendrzy, Francuzi a inne Austriacy. I co? Przewoźnicy będą stosować 28 różnych taryf wynagrodzeń na całą Unię?  Tak narzucone prawo niemieckie wszystkim, którzy korzystają z niemieckiego terytorium to ewenement w całej wspólnocie.
Jeszcze czegoś takiego (złego) nie praktykowano w Unii Europejskiej !
Polscy przedsiębiorcy działają według polskiego  prawa  i naszych przepisów o płacy minimalnej. Czy pracownicy niemieckich firm działających w Polsce także będą dostawać minimum 8,5 euro za godzinę ?
Zdaniem przedstawicieli branży transportowej sprawa wymaga zdecydowanej interwencji polskiego rządu. Uważam, że organy państwowe już dawno powinny były zaalarmować Komisję Europejską oraz jasno i stanowczo powiedzieć stronie niemieckiej, że nie ma prawa narzucać swoich przepisów innym nacjom.
Jeśli nie będzie zdecydowanej reakcji ze strony naszego  rządu, to na europejskim rynku transportowym stracimy pozycję lidera, na którą ciężko pracowaliśmy przez ostatnie 15 lat. Przypomnę, że w Polsce w transporcie drogowym pracuje około 2 miliony ludzi, którzy wytwarzają około 8% polskiego pkb. Obyśmy tego, przez działania niemieckie, nie stracili.

W związku z powyższym chciałem się dowiedzieć, jakie działania zostały już podjęte przez polski rząd w powyższej sprawie i jakie będą podejmowane ewentualnie w następnych etapach ?

Andrzej Kania

Ostrołęka, 11.01.2015

Czytaj więcej

Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Serwis radiooko.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez internautów, gdyż należą one do osób, które je zamieściły.

REKLAMA

Ostatnie wiadomości

SPORT

POLITYKA

0
Będziemy wdzięczni za wasze przemyślenia, prosimy o komentarzex