Poprawi się komfort pasażerów podróżujących Kolejami Mazowieckimi w kierunku Tłuszcza, Płocka i Ostrołęki. Porozumienie w sprawie przekazania samorządowi województwa prawie 7,3 mln zł na zakup dwóch autobusów szynowych podpisali wojewoda Jacek Kozłowski i marszałek Adam Struzik. Od 2010 r. wojewoda mazowiecki w ramach rządowego wspierania transportu kolejowego przekazał prawie 44 mln zł.
Mówi marszałek Adam Struzik.
Szynobusy o łącznej liczbie przynajmniej 190 miejsc siedzących (w tym 14 uchylnych) oraz co najmniej 190 miejsc stojących będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, ekrany informacyjne oraz głosowe powiadamianie o przystankach. Będą także przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Wojewoda Jacek Kozłowski ma nadzieję, że ci, którzy będę chcieli dostać się do stolicy zrezygnują z aut.
Zakup szynobusów przyczyni się do usprawnienia ruchu i skrócenia czasu przejazdu na trasach: Tłuszcz – Warszawa – Czeremcha, Tłuszcz – Nasielsk – Sierpc – Płock oraz Tłuszcz – Ostrołęka. Pojazdy mają rozpędzać się do prędkości co najmniej 120 km/h. Łączna wartość zakupu wyniesie ponad 19,6 mln zł. Mówi Czesłw Sulima, członek zarządu.
Modernizacja taboru Kolei Mazowieckich rozpoczęła się już w pierwszych latach funkcjonowania spółki i trwa do dziś.
W latach 2010–2014 wojewoda mazowiecki podpisał z samorządem województwa mazowieckiego pięć umów na dofinansowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich na łączną kwotę prawie 36,5 mln zł. Ze środków budżetu państwa dofinansowano zakup:
· 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (2010 r.),
· 2 nowoczesnych autobusów szynowych o łącznej pojemności ok. 150 miejsc (2011 r.),
· 2 jednoczłonowych autobusów szynowych o łącznej pojemności ok. 240 miejsc (2012 r.),
· 1 dwuczłonowego autobusu szynowego o łącznej pojemności ok. 250 miejsc (2013 r.),
· 2 jednoczłonowych autobusów szynowych o łącznej pojemności ok. 140 miejsc (2014 r.).
Od 2010 r. każde z 16 województw otrzymywało ponad 7 mln zł dofinansowania z rezerwy celowej budżetu państwa na mocy uchwały Rady Ministrów z 2008 r. w sprawie finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich oraz porozumienia ministra infrastruktury z marszałkami. Łącznie w latach 2010–2015 na ten cel przeznaczono 700 mln zł.