W tym roku mija 25 lat od momentu powstania województwa mazowieckiego. Przez ten czas społeczeństwo, otoczenie i infrastruktura uległy bardzo głębokim przemianom. W Ostrołęce znacznie poprawiła się infrastruktura i stan bezpieczeństwa, a na rynku pracy nie ma już dwucyfrowego bezrobocia. Za to powodem do niepokoju w Ostrołęce, ale i innych mazowieckich miastach na prawach powiatu jest demografia.
Gdy w 1999 r. powstawało województwo mazowieckie, Ostrołękę zamieszkiwało 54 tys. osób. W 2023 r. ta liczba była o prawie 6 tys. niższa, a Ostrołęczan było nieco ponad 48 tys. Co więcej, według prognoz wyludnianie Ostrołęki będzie postępować – w 2060 r. mieszkańców miasta ma być 31,5 tys., czyli o ponad 40% mniej niż w 1999 r.
Mówi Marcin Kałuski z Urzędu Statystycznego w Warszawie.
Znacznie poprawiło się bezpieczeństwo w mieście. Podczas gdy w 2013 r. ostrołęcka Policja odnotowała 2114 przestępstw, to w ubiegłym roku było ich 1430. Wskaźnik przestępstw w przeliczeniu na 1000 mieszkańców spadł z blisko 40 w 2013 r. do 29,5 w 2023 r.
Oczywistością stało się posiadanie samochodu. O ile w 2005 r. auto miał co czwarty ostrołęczanin, to w 2022 r. własne cztery kółka miało sześciu na dziesięciu mieszkańców miasta. Miłośnicy rowerów też powinni mieć powody do zadowolenia. Całkowita długość dróg dla rowerów wzrosła w Ostrołęce z 16 km w 2011 do 32 km w 2023 r.