back to top
2.4 C
Ostrołęka
środa, 9 kwietnia 2025 r.

Nowe połączenia dla Mazur i Podlasia

REKLAMA

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe.  W ramach tzw. szprychy nr 3 powstanie 141 km nowych linii kolejowych, a 318 km zostanie zmodernizowanych. Do sieci połączeń dalekobieżnych zostaną włączone m.in. Łomża i Kolno.

REKLAMA
Fotograf ślubny Malwina Łuba

Szprycha nr 3 to linia stanowiąca połączenie Warszawy i Centralnego Portu Komunikacyjnego z Mazurami i Podlasiem. Pociągi  z Portu Lotniczego Solidarność po przejechaniu przez Białystok – z jego pięknym deptakiem, Pałacem Branickich i ogrodami Filharmonii Podlaskiej – wjadą (po normalnym torze) do Grodna objętego dla Polaków ruchem bezwizowym. Z Białegostoku trasa skręci do Ełku – z jego malowniczą promenadą i zabytkową Wieżą Ciśnień – a dalej do Suwałk, które są wymarzonym miejscem dla miłośników turystyki wodnej, pieszej i rowerowej. Dzięki szprysze nr 3 pasażerowie zyskają także wygodniejszy dojazd na Mazury, do Krainy Tysiąca Jezior. Bliskość Parku Krajobrazowego Doliny Narwi to z kolei impuls dla turystyki i tzw. 'łomżingu”. Pociąg zabierze nas dalej do Giżycka, gdzie możemy wysiąść i popłynąć na spływ, a następnie wsiąść do pociągu powrotnego – dajmy na to w Piszu czy Orzyszu. 

Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 3, do sieci połączeń dalekobieżnych zostaną włączone Łomża i Kolno. Korzyści dla mieszkańców są oczywiste. Podróż z Ostrołęki do Warszawy skróci się niemal dwukrotnie (i wyniesie 1 godz. 5 minut) , z Suwałk do Warszawy dojedziemy w czasie o ponad 2 godz. krótszym niż obecnie  (w 2 godz. 30 min.), a z Białegostoku do stolicy przyjedziemy godzinę wcześniej niż obecnie (podróż zajmie 1 godz. 15 min.).
 
– Korzyści z inwestycji kolejowych są niezaprzeczalne. Łomża i Kolno, dziś wykluczone transportowo, przestaną być białymi plamami na kolejowej mapie Polski. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Białegostoku, Ełku i Suwałk. Szprycha do Łomży, Pisza i Giżycka skokowo poprawi dostępność Mazur, czyli jednego z najbardziej wykluczonych transportowo obszarów w Polsce – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.

– Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.
 
W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.
Każda z 10 kolejowych 'szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.
 
29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna. – Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier.
 
Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebrane ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.


 

Czytaj więcej

Subscribe
Powiadom o


0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Serwis radiooko.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez internautów, gdyż należą one do osób, które je zamieściły.

REKLAMA

Ostatnie wiadomości

SPORT

POLITYKA

0
Będziemy wdzięczni za wasze przemyślenia, prosimy o komentarzex