Ponad dwieście pocztówek nawiązujących do Kurpii i regionu zaprezentowano na wystawie Kurpie i Kurpiowszczyzna w ikonografii. Pocztówka. Jej wernisaż odbył się 4 lipca w Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce. Mówi Aneta Żebrowska z działu historyczno- artystycznego.
Duża część prezentowanych pocztówek pochodzi z prywatnych zbiorów Bernarda Kielaka.
Postacie Kurpiów były wdzięcznym tematem dla malarzy. Przed 1906 r. ukazały się kartki z rysunkiem Kurpia i Kurpianki autorstwa Nowickiej. W okresie międzywojennym były malowane także przez Piotra Stachiewicza i Wacława Boratyńskiego. Na uwagę zasługują również prace Zofii Stryjeńskiej, której wizerunki Kurpiów powielano na pocztówkach. W latach 50. i 60. XX w. w trzech wydaniach pocztówek ukazały się również portrety wykonane przez Marię Wąsowicz-Sopoćko. W okresie tym, w podobny sposób utrwalono prace Marii Orłowskiej, Janusza Juriewicza oraz Jana Marcina Szancera. Godną uwagi jest karta wydana w Gnieźnie nakładem J. Chociszewskiego. Zaprezentowano na niej grupę Kurpiów. Wyraźne analogie do niej wykazuje wydana w Warszawie pocztówka Franciszka Karpowicza. Nieco mniej popularnym co strój tematem ikonograficznym było budownictwo kurpiowskie. Z lat 50. XX w. pochodzą widokówki obrazujące Kurpianki przy pracy oraz seria pocztówek prezentujących wyroby rękodzieła ludowego wydana przez Polskie Towarzystwo Krajoznawcze. W latach 80. ubiegłego wieku w powszechnym obiegu ukazały się pocztówki odnoszące się do kurpiowskiej obyczajowości. Możemy na nich zobaczyć fotograficzne ujęcia tańców kurpiowskich, sceny z inscenizacji obrzędu weselnego oraz procesji organizowanej we wsi Łyse podczas Niedzieli Palmowej. W latach 90. XX w. ukazała się seria widokówek pokazujących zabudowania zgromadzone w Skansenie w Nowogrodzie: wiatrak, młyn wodny, zagrody.
Wystawa czynna będzie do 31 października.
Fot. Robert Causari
{gallery}muzeum_pocztowka{/gallery}