Elektroniczny obieg dokumentów pomiędzy urzędami na Mazowszu oraz sukcesywne eliminowanie dokumentacji papierowej staną się możliwe dzięki Elektronicznej Platformie Wymiany i Obiegu Dokumentów Administracji Rządowej Województwa Mazowieckiego (EPWiOD). Koszt inwestycji wyniesie niemal 11,5 mln zł. 9,7 mln zł ze środków unijnych przyznał Zarząd Województwa Mazowieckiego. Natomiast 1,7 mln zł pochodzić będzie z budżetu wojewody mazowieckiego. Umowę w tej sprawie podpisali Adam Struzik – marszałek województwa mazowieckiego, Krzysztof Grzegorz Strzałkowski – wicemarszałek oraz Jacek Kozłowski – wojewoda mazowiecki. Realizacja projektu zakończy się w czwartym kwartale 2014 roku.
Projekt realizowany będzie w trzynastu jednostkach administracji rządowej na Mazowszu. Lider przedsięwzięcia – Mazowiecki Urząd Wojewódzki (MUW) z delegaturami w Ostrołęce, Płocku, Radomiu, Ciechanowie i Siedlcach rozpocznie elektroniczny obieg dokumentów w komunikacji ze służbami administracji zespolonej.
Wszystkie instytucje realizujące projekt otrzymają elektroniczną platformę. Stanowiska pracy urzędników wyposażone zostaną w oprogramowanie umożliwiające komunikację za pośrednictwem elektronicznych skrzynek podawczych. System będzie dostosowany do nowej instrukcji kancelaryjnej, by umożliwić pełne postępowanie administracyjne w postaci elektronicznej. EPWiOD służyć będzie do załatwiania spraw zarówno tych, które zostały wszczęte na podstawie dokumentów papierowych, jak i elektronicznych. Materiały dostarczone do urzędu tradycyjną pocztą zostaną zdigitalizowane – skany tych dokumentów funkcjonować będą w elektronicznym obrocie wewnątrz urzędu. Docelowo, tam gdzie będzie to możliwe, wyeliminowane zostaną dokumenty papierowe w komunikacji między urzędami.
Wdrożenie projektu pozwoli ujednolicić procedury i standardy działania. Budowa platformy, która połączy MUW i podległe jej delegatury oraz jednostki, przyczyni się do obniżenia kosztów poprzez skracanie czasu realizacji spraw. Pozwoli również na pełną kontrolę oraz ewidencję prowadzonych spraw, tworząc tym samym jednolite i wiarygodne źródło danych.
Regionalny charakter projektu przyczyni się natomiast do niwelowania różnicy poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego i informacyjnego pomiędzy aglomeracją warszawską, a pozostałym obszarem województwa. Ogólnym celem projektu jest także wspieranie rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz zapewnienie w przyszłości mieszkańcom Mazowsza pełnego dostępu do usług administracji publicznej z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie. Realizacja platformy pozwoli bowiem przygotować mazowieckie urzędy do pełnej obsługi klienta w formie elektronicznej – od przyjęcia dokumentu po udzielenie odpowiedzi.
Źródło: www.mazovia.pl