Niewiedza, niefrasobliwość, wypadki losowe, a także rosnąca oferta produktów kredytowych oraz inwestycyjnych i nieuczciwość przedsiębiorców – to główne przyczyny popadania w długi. Kampanię informacyjną na temat nadmiernego zadłużenia, racjonalnego zarządzania budżetem domowym oraz umiejętnego pożyczania i oszczędzania przeprowadziła pilotażowo Federacja Konsumentów wspólnie z Jackiem Kozłowskim, wojewodą mazowieckim.
Przy wsparciu wojewody mazowieckiego Federacja Konsumentów przeprowadziła cykl otwartych i bezpłatnych szkoleń dla konsumentów, które odbyły się w pięciu miastach na Mazowszu: w Płocku, Ciechanowie, Radomiu, Siedlcach i Ostrołęce. Prowadzone były przez prawników specjalizujących się w sprawach bankowych i finansowych oraz pomocy osobom nadmiernie zadłużonym. Po szkoleniu uczestnicy mieli możliwość indywidualnej konsultacji. Ogromnie ważne jest, aby uczyć jak postępować, by uniknąć nadmiernego zadłużenia oraz co zrobić, kiedy jednak ten problem nam się przytrafi. Im więcej będziemy wiedzieć na temat racjonalnego prowadzenia budżetu domowego, rozsądnego pożyczania i oszczędzania, tym łatwiej będzie nam się z nim zmierzyć – powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. W trakcie interaktywnych warsztatów można było także uzyskać użyteczne informacje na temat oceny kosztów produktów, dokonywania rozsądnych wyborów, a także na temat pułapek i niebezpieczeństw na rynku finansowym. Uczono również, w jaki sposób zmierzyć się z problemem nadmiernego zadłużenia, gdy sprawy zajdą już daleko, a komornik puka do drzwi. Dzięki wsparciu wojewody została wydana także ulotka – poradnik dla konsumentów.
Wspólna kampania wojewody mazowieckiego i Federacji Konsumentów wpisuje się w realizowany od 2008 r. program współpracy wojewody z organizacjami pozarządowymi (pierwszy tego typu w Polsce)- poinformowała Ivetta Biały, rzecznik prasowy wojewody mazowieckiego.