Wydawnictwo – Świat Książki – Zwyczajna para podążająca taksówką na lotnisko w Wiedniu. I wydawałoby się banalny wypadek. Kiedy jednak okazuje się, że przyczyną śmierci dwojga albańskich pasażerów była próba pocałunku, zaczyna być niebanalnie. A to ledwie początek.
Zeznania świadków nie wyjaśniają zagadki, dlaczego pojazd nagle zboczył z drogi. Kierowca, który przeżył, również nie umie wytłumaczyć, dlaczego samochód nagle zmienił tor jazdy i spadł w przepaść. Śledztwo prowadzą albańskie i serbskie służby wywiadowcze, ale rezygnują, gdyż wyjaśnienie sprawy okazuje się niemożliwe. Przyczyn katastrofy próbuje więc dociec anonimowy badacz, odtwarzając historię burzliwego związku Roveny i Besforta, ofiar wypadku.
Piękna kobieta i tajemniczy mężczyzna. Ona jest stażystką w Instytucie Archeologicznym w Wiedniu, on zaś analitykiem Rady Europy ds. Bałkanów Zachodnich. Na pozór są parą jakich wiele. Ich związek ma jednak perwersyjny charakter gry kata i ofiary, której uczestnicy zmieniają się rolami, zadając sobie bolesne ciosy. Jest w niej miejsce na nikczemność i eksperymentowanie. Poszukiwania nowej formuły miłości, która jest ponad wszystkim, przepełniają niezwykle silne emocje, histeria i lęk przed nieznanym, a wszystko to podszyte jest tajemnicą z przeszłości. Czy Besfort uwikłany był w decyzję o bombardowaniu Serbii i w zagadkową misję w Hadze celem rozliczenia zbrodni wojennych?
Ismail Kadare w „Wypadku” ukazał swoje nieznane oblicze. Największy współczesny pisarz albański tym razem umieścił charakterystyczny dla siebie temat mroków władzy na drugim planie. Choć w tle powieści nadal jest obecna epoka albańskiego komunizmu, autor głośnego „Generała martwej armii” tym razem skupił uwagę na badaniu natury relacji miłosnych. Jego narracja pozostała jednak pełna niedopowiedzeń, enigmatyczna i oniryczna. Jest tutaj miejsce na mistyczny nastrój i mitologiczne analogie.
„Wypadek” stanowi niezwykle nurtującą zagadkę, która do ostatnich zdań kryje w sobie obietnicę spektakularnej niespodzianki. Atmosfera niepewności i melancholii oraz surowość opisu świata przywodzi na myśl twórczość laureatów Nagrody Nobla, Herty Müller i Imre Kertesza. Niewykluczone zresztą, że mistrz z Albanii wkrótce do kręgu nagrodzonych tym laurem dołączy. Teraz jednak zapomnijcie o nagrodach, zapomnijcie o ckliwych historiach i romansach. Nadciąga Ismail Kadare ze swoją wizją miłości jako skomplikowanego złudzenia.
O autorze:
Ismail Kadare (ur. 1936), najwybitniejszy współczesny pisarz albański. Studiował literaturę na Uniwersytecie w Tiranie, pracował jako dziennikarz, był także deputowanym do parlamentu albańskiego. W 1963 r. opublikował pierwszą powieść „Generał martwej armii”, która przyniosła mu sławę w Albanii i uznanie międzynarodowe. W 1990 r. opuścił ojczyznę i uzyskał azyl polityczny we Francji. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, od lat wymienianym w gronie faworytów do Nagrody Nobla. W 2005 r. otrzymał Międzynarodową Nagrodę Bookera, a w 2009 r. Nagrodę Księcia Asturii.
Ismail Kadare obecnie mieszka w Paryżu i w Tiranie. Jego żona, Elena także jest pisarką. W roku 2007, w związku z nominacją powieści „Pałac Snów” do Nagrody Literackiej Europy Środkowej Angelus, pisarz odwiedził Polskę,