Unia Europejska przekaże Kolejom Mazowieckim 162 mln zł na zakup 14 zeroemisyjnych pociągów z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027. Dodatkowo samorząd województwa mazowieckiego kupi dla KM 6 nowoczesnych szynobusów spalinowych od firmy PESA Bydgoszcz, które wyjadą na trasy m.in. do Ostrołęki. Ich koszt to ponad 233 mln zł.
Koleje Mazowieckie to jeden z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju. Od początku działalności spółki, czyli już od ponad 20 lat, samorząd województwa systematycznie inwestuje w tabor. Mówi marszałek Adam Struzik.
W ubiegłym roku z usług tego przewoźnika skorzystała rekordowa liczba 64,8 mln osób. Z myślą o ich bezpieczeństwie i komforcie spółka stale unowocześnia i wymienia swój tabor. Nasze działania doceniają podróżni, którzy coraz częściej jako codzienny środek transportu wybierają właśnie pociągi Kolei Mazowieckich – podkreśla Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.
Koleje Mazowieckie obsługują spalinowymi szynobusami ponad 630 km tras na Mazowszu i w sąsiednich regionach. Mniej więcej połowa z nich jest niezelektryfikowana. Ostatecznie zapadła decyzja o zakupie 6 dwuczłonowych szynobusów o napędzie spalinowym. Są nowoczesne i spełniające aktualne normy środowiskowe – podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA.
Nowe pociągi wyjadą na tory najpóźniej w drugim kwartale 2028 r. m.in. na trasy: Tłuszcz – Ostrołęka – Chorzele, Sochaczew – Kutno – Płock – Sierpc – Nasielsk – Nowy Dwór Mazowiecki, Siedlce – Czeremcha.
fot. Bartłomiej Banasiewicz

